Rosta Erzsébet weboldala


Szusszanásnyi időnk sem marad, Husszein az ebédlőasztal felé csalogat. Az ebédnél felszolgált étel most sem szerez különösebb örömet, de éhes gyomrom nem válogat, beéri azzal, ami van. Attila viszont a bizarr ízű karis spenótot s a sárga, sáfrányos rizst meglepő élvezettel falatozza, csodálkozom rajta, hiszen otthon az ilyen színű és egymáshoz nem illő ételkombinációra még csak rá sem nézne. Én sós vízben főtt krumplit és tükörtojást kapok, a krumpli oly dermedt, hogy gyanúm szerint tegnap estéről maradt. Szívesen ennék a reggeli finom kenyérből, de sajnos elfogyott, és nem sütöttek újabb adagot.

Már az étkezés vége felé járunk, mikor elpilledve, fáradtan megérkezik Mario. Éhesen esik neki a maradék ételnek. Mohón fal, neki most nem a minőség, hanem a mennyiség a fontos. Amint hármasban maradunk, zsebéből egy vászonzacskót húz elő, s tartalmát a terítőre szórja szét. A sok-sok apró pici kő csillogva gurul az asztalon szanaszét. Állítólag drágakövek, mint sorolja: rubin, zafír, krizoberill, spinell és macskaszem kő. Kollekcióját a bazárban vette, javasolja, menjünk el mi is oda, élvezet alkudozni, nézelődni és vásárolni. Nemes szerzeményét potom összegért vásárolta, fejben számolgat, vajon mennyi lehet a kövek értéke Olaszországban. Olyan, mint a kincseit mustrálgató Volpone. Elégedetten ismételgeti: India very cheap, India very cheap. Aztán hirtelen szünetet tart. Minden bizonnyal átvillant agyán a kétely, mi van akkor, ha átverték, ha az olcsón vett áru csupán ügyes hamisítvány. Ám kétsége nem sokáig tart, gyorsan elhessegeti rossz sejtését, nyomasztó gondolatát, s mintegy saját maga megnyugtatására az orra alatt motyogja, reméli az áru hamisítatlanul valódi. A pazar színű, átlátszó és tüzes fényű morzsányi kövek csábítóan szépek, de bennem nem ébresztenek vágyat, hogy közülük akár egyet is a magaménak tudhassak. Az emésztést serkentő jéghideg sör, szemlátomást ízlik a két férfinak, én viszont már kezdek lázadozni a meleg, zöld színű, sűrű és édes kasmíri tea ellen.

Nem marad sok időnk a pihenésre, alig végzünk az ebéddel, Ali jelzi, előállt a taxi. Egy éles füttyszóra feltűnik sikarás fiunk, s visz a partra, ahol egy fekete batár már vár ránk. Városnézésre indulunk. Északi irányba gördülünk a Boulevard Roadon. A mogulok által telepített óriási platánfákkal szegélyezett sugárúton csak a jellegzetes autóriksák és szkuterek emlékeztetnek arra, hogy Indiában vagyunk. Az út mentén modern épületek, mutatós szállodák, a hegyek irányába húzódó szűk utcában azonban már jóval egyszerűbb házak szerénykednek. A főút épületeinek ablakaiból, homokzsákok takarásában, morc katonák szúrós szemmel követik kocsinkat. Gyanús nekik a két fehér bőrű utas. Önkéntelenül is irtózom tőlük, pedig tudom, csak parancsot teljesítenek. Ez a kötelességük. A Dal tó, innen a kocsi ablakán túlról is elragadóan szép, a sikarák, mint pillekönnyű papírhajók lebegnek a víz felszínén.

Kasmír fővárosa, az állam ütőerén elhelyezkedő Srínagar. A város, az életet adó Dzsélám folyó és a békés Dal tó köré települt. Ősrégi város, de múltjáról csak kevés műemlék mesél, ugyanis a kasmíri építészek építőanyagai: a fa, a vályog és a habarcs nem bizonyultak maradandónak az időjárás viszontagságaival szemben. A kőből épült épületek, mint például az avantipuri templomok még ma is hirdetik a több mint 2000 évvel ezelőtti kultúrát, sőt a régészek kutatásainak eredményeként paleolit eszközök is előkerültek, amelyek arról tudósítanak, hogy a Kasmír völgyben már az őskőkorban is éltek emberek, a fővárostól nem messze lévő - helyi nyelven a nyírfa hazáját jelentő - Burzahomban feltárt neolit (új kőkori) település pedig az itt lakók halászó-vadászó életmódjáról tájékoztat. Noha Kasmír tele van hegyekkel, mégis könnyen elérhető volt az idegenek számára. Mindennek ékes bizonyítéka, hogy a földjén a régi görög, római és perzsa civilizációk hatásának nyomai is fellelhetők.

Sajnos e vidék történelméről számottevő írásos emlék nem maradt fenn, a múlt eseményei sokkal inkább a nép hagyományaiban és legendáikban rögzültek. Ennek következtében Kasmír paradicsomi környezetében egyedülálló módon, csodálatosan keverednek egymással a tényszerű históriák, a kitalált mítoszok és a kiszínezett legendák. Valóságos kincsesbányája a szellemi gondolatoknak, vallási ideológiáknak és babonás hiedelmeknek ez a hely. Az állam első uralkodója egy helyi dinasztiából származott hindu király volt. Az időszámítás előtti 3. században az indiai Asóka király Kasmírt is bekebelezte, és a tartományt hatalmas birodalmához csatolta. Uralkodásának emlékét a buddhizmus megjelenése fémjelzi. A „kedves arcú”-nak nevezett Asóka a Maurja dinasztia leghatalmasabbja volt, az őt követő királyok, Lalitáditja, Avativarman és Kaniska ugyancsak odaadó buddhistáknak számítottak. Avativarman palotája állítólag Srínagar közelében állott, Kaniska királyról pedig az a legenda járta, hogy uralkodása idején Kasmírban rendezték meg a IV. buddhista zsinatot. Erről azonban utólag kiderült, hogy valótlan állítás, a zsinatról szóló mendemonda mindössze a fantázia szüleménye. A Gupta Mihirakula már üldözte a buddhistákat. Harsa, a 41 évig uralmon lévő legendás hindu király egész Észak-Indiát egyesítette, de személyét az utókor elsősorban kiváló drámaíróként ismeri.

Siva jéglingamjaA Boldog-völgy legrégebbi épületei a 7. és a 8. században épültek. Az egyedi szépségű Martand naptemplom egyike azoknak, amelyek a völgy hindu építészeti stílusát mutatják. A templomot feltehetően Lalitáditja emeltette. A buddhizmus eltűnése és a hinduizmus újjászületése Sankarácsárja nevéhez fűződik, akinek emlékét a reggel megcsodált Siva templom hirdeti. A hindu uralkodók fejlett kultúráját - a martandi ősi romokon kívül - a szent Amarnáth barlang idézi, amely az istenfélő hinduk egyik legkeresettebb zarándokhelye. India minden részéből hívők százezrei özönlenek ide, hogy a szentélyben álló, Siva-lingamra emlékeztető fallosz alakú jégsztalagmit előtt tiszteletteljes hódolatukat fejezzék ki. A hindu mitológia szerint az Amarnáth barlang volt az a hely, ahol Síva az élet és az örökkévalóság titkát elmesélte Parvati istennőnek. Azt mondják, hogy e lingam a hold fázisaitól függően növekszik vagy összehúzódik, és a legnagyobb méretét a nyári fesztivál csúcspontján, a holdtöltekor éri el. A barlangban két másik - Parvatit és Siva fiát, Ganésát szimbolizáló - jégképződmény is található. A zarándoklat srávana hónapban (a hindu holdnaptár július-augusztus hónapokra eső időszaka) Srinagarban kezdődik, és a hívok a telihold napján érkeznek a közel 4000 méter magasan található barlang-szentélyhez.

Az első muszlim dinasztia a 16. században eresztett gyökeret, a hódítás az iszlám erőszakos térhódításával járt. Az iszlám azonban nemcsak vallásként, hanem életmódként is rátelepült a hindukra. Két évszázaddal később Kasmír már a mogul birodalomhoz tartozott, Akbar 1587-ben foglalta el. Kasmír életében nagy fellendülést hozott az elkövetkezendő időszak, ugyanis a mogulok nagyon megszerették e tüneményes vidéket. Szívesen menekültek nyaranta ide a trópusi hőség elől, a forró levegőjű, parázsló, poros síkságokról, erre a felüdülést nyújtó, enyhülést hozó kellemes mediterrán éghajlatú szép vidékre.