A női nemi szerv, melyet nevezhetünk vaginának, vulvának, hüvelynek, vagy kevésbé szakmailag bögrének, bukszának, kéjbarlangnak, kisfazéknak, tarisznyának, puncinak, trüsinek vagy muffnak, a művészetben, a népi hitvilágban és a folklórban egyaránt jelentős szerepet játszik.
A női nemi szervet, a különböző ábrázolásokon, legyenek azok festmények, domborművek, vagy szobrok, rendszerint a férfiéval együtt jelenítik meg, ugyanis ezek együttléte a gyönyörkeltést, a szerelmi egyesülést, a teremtést fejezik ki. Az indiaiak számára a női nemi szerv, a jóni a házassági hűséget és a termékenységi szenvedélyt jeleníti meg, míg a férfi nemzőszerv, a lingam a megtermékenyítést segítő szexualitást. A jóninak a lingammal való egyesülésében az indiaiak a teremtő princípiumot tisztelik. Gyakran ábrázolják a jónit kőoszlopként, egy felfelé meredő lingam talpazatául. A hívőket ez az isteni páros emlékezteti arra, hogy a férfi és a nő együttese elválaszthatatlan kötelék.
A vagina mint a szent jelképek egyike, a feltámadást és az örök életet szimbolizálja. Egy ékírásos felirat szerint "Isten oltárrá tette a te öledet", aminek azt jelenti, hogy „az Isten tartózkodik benne”. A pogány kultuszban a női nemi szervet a hallal és a holddal jelképezték. A szépség és a szerelem görög istennőjét, Aphroditét, szinte mindig kagylóval, elsősorban fésűs kagylóval vagy csigával jelenítették meg. A kagyló és a csiga az erotika, az újjászületés szimbolikája, vázuk nyílása kifejezetten hasonlít a női vaginára.
A vulvára emlékeztető kagylók és a csigák húsát ma is sokan afrodiziákumként fogyasztják. Egyébként az erotikus képzetek és a testi vágyak gerjesztőjének tartott afrodiziákum kifejezést Aphrodité nevéből származtatják. Aphrodité római megfelelője, Vénusz szerelemistennő, akit kétneműnek: „kegyes éji lámpásnak, férfinak vagy asszonynak” képzeltek el. A gyermektelen párok minden év szeptemberében kilenc napon át a termékenység istennőjéhez, a görög Démétér hatalmas öléhez fohászkodtak gyermekáldásért. Babilóniaiak termékenység, szülés és nemzés istennője, Mylitta ünnepén a nőknek minden idegen férfi szerelmi vágyát ki kellett elégíteniük.
A régi istennők iránti tisztelet és imádat maradványaként, a szent vagina mindig népszerű volt. Az ír katolikus templomok bejárati ajtajait még a középkorban is egy sovány, kéjesen mosolygó, két kezével szeméremajkait széttáró asszonyfaragás díszítette, úgyhogy minden belépő megérintethette a szent vaginát, és áldást nyerhetett általa. A termékenységet szolgálja közép-afrikai bantu négerek ősi rituális szokása, melynek keretében a lányaik hüvelyét az asszonyok fafallosszal vagy kukoricacsővel tágítva, nyújtják nagyobbra a kis szeméremajkakat.
Míg a pénisz talizmánok valós képet adnak a falloszról, az anatómiailag korrekt vagina talizmánok meglehetősen ritkák, ugyanis a női genitáliák formája, mintázata sokkal bonyolultabb a férfiak kúp vagy henger alakú hímvesszőinél és gömb alakú heréinél. A görögök Aphrodité szerelemistennő vagináját, kagyló- vagy csiga formájú talizmánként viselték. A manapság divatos, vagina talizmánok különböző formájúak, például a britek a cipő alakút részesítik előnyben, és elsősorban szerencsét várnak viselésétől, míg az araboknál a holdsarlót formázó szeméremtest-talizmán dívik, amely véderőt biztosít viselőjének. A hiedelem szerint legyen bármilyen formájú a szeméremtestet ábrázoló talizmán, megvédi a gyerekeket a rontástól, az asszonyokat pedig a termékenység örömével és sok boldogsággal ajándékozza meg.
Női nemi szervvel vagyis vulvával álmodni általában jót jelent. Az illatos kert szerzője, Nefzawi szerint „(…) szerencsésebb dolog nyitott vulvával álmodni. Ha valaki egy szűz vulvájával álmodik, az azt jelenti, hogy a vigasz kapuja zárva marad, és az áhított dolog el nem érhető. Bizonyított dolog, hogy az a férfi, aki álmában egy érintetlen hajadon vulváját látja, bajba kerül és szerencsétlen lesz ügyeinek intézésében. Ha a vulva nyitva van, úgy, hogy a mélyére lehet látni, vagy ha rejtett is, de a bejárás szabad, akkor az álmot látó ember a legnehezebb feladatokat is sikeresen fogja megoldani az első kudarcok után. Mindez egy kis idő elteltével következik be egy olyan ember segítségével, akire soha nem is gondolt volna. Aki álmában egy ifjú lányon tevékenykedő embert lát, akinek távozásakor a vulva láthatóvá válik, az tudhatja, hogy ügyei a kezdeti sikertelenségek után szerencsésen végződnek annak az embernek a segítségével, akit álmában látott. Ha ő maga serénykedett ekképp és megpillantotta a lány vulváját, akkor saját erőfeszítésével győzedelmeskedik a legnehezebb akadály és sikereket ér el minden tekintetben.”