Czuczor Gergely és Fogarasi János - A magyar nyelv szótárában található - meghatározása szerint a tamarindfa „kelet-indiai fa, mely hüvelyes gyümölcsöt terem, s ennek belét az oda való lakosok ételekbe fűszerül, egyszersmind bizonyos nyavalyák ellen gyógyszerül használják.” Elnevezése valószínűleg az India datolyája jelentésű perzsa Tamar-i-Hind kifejezésből ered.
Maneka Gandhi és Yasmin Singh a Bráhma hajszálai című könyvükben azt írják, hogy a néphit szerint „a tamarind a lelkek otthona, mely nem tűr meg semmiféle létet a közvetlen közelében. Ezért nem tanácsos az utazónak elszenderülnie alatta. India leghíresebb tamarindfája Akbar császár muzsikusának, Tansennek a sírját őrzi Gwaliorban. A legenda szerint minden énekesnek ennie kell a leveléből, ha azt akarja, hogy olyan édes legyen a hangja, mint az egykori zenészé.”
A babonások viszont elég rossz véleménnyel vannak róla. Egyesek szerint nem szabad a tövében megpihenni, mert a tamarindfa árnyéka leprát okoz. Mások azért nem ajánlják az alvást alatta, mert a fából a melegben kigőzölgő savas pára egyaránt kárt tesz a ruhában és az alatta felvert sátrakban. Azért is balszerencsét hozó növénynek tarják, mert a szanszkrit elnevezése (Jamadutaka) Jáma, a halál és az alvilág istene hírvivőjének nevével azonos.
Nigériában viszont másképp vélekednek róla, a gyökerét a lepra kezelésére ajánlják. Bár ez a fajta hatásossága nem igazolt, magjai gazdagok C-vitaminban, fogyasztásuk segít megszabadulni az élősködőktől, a belőlük készített pép megtisztítja a szervezetet, és a gyomorrontás, valamint a vérhas kezelésére is alkalmas.
Srí Lankán a pusztító Siva fájának tekintik. Régebben sokan előítélettel voltak iránta, azt hitték, hogy kárt tesz a vegetációban, ezért - hogy ki ne irtsák - meg kellett védeni őket.
A tamarindfával kapcsolatos álmokat rossznak tekintik, valamilyen probléma, természeti csapás vagy súlyos csalódás előjelének vélik. Azt mondják, a tamarind a Vénusz bolygó uralma alatt áll.