A+ A A-

A csikló kimetszése

  • Közzétéve itt: Az emberi test


A női genitália megcsonkításának története a régmúltba nyúlik vissza, elsőként a Cnidus városából származó görög geográfus, történetíró Agatharchidesz tett róla említést, aki az i.e. 2. században leírta, hogy a Vörös-tenger nyugati partján (a mai Egyiptom területén) élő törzsek között gyakori a nők nemi szervének kimetszése. A nők circumcisiójának ma jellemző földrajzi eloszlását és gyakoriságát nézve, valószínűleg az eljárás Egyiptomból ered, és innen terjedt el délre és nyugatra.

Emellett szól az a fáraók korában elterjedt hiedelem is, mely szerint az istenek biszexuális tulajdonsággal rendelkeztek. Ennek az volt a lényege, hogy a halandók visszatükrözik az istenek jegyeit, vagyis a földi személyek a férfi és női lélek mindegyikét birtokolják. A feminin lélek a férfi péniszének a fitymájában lakozik, míg a férfi lélek a nő csiklójában található meg. Az egészséges nemi fejlődéshez a másik nemre jellemző „lelket” el kell távolítani az emberből, vagyis a körülmetélésre azért van szükség, hogy a fiúból férfi, a leányból nő lehessen. Lényegében ezzel megegyező az egyes afrikai országokban még ma is élő hiedelem, mely azt állítja, hogy az újszülött gyermekben mindkét szex (nem) jegye megtalálható. A fiúgyermekeknél a pénisz makkját borító előbőrt, míg a lányoknál - a hímvesszőhöz hasonlóan merevedésre képes - klitoriszt tartják a másik nem jellemző jegyének. Ezért, amikor a gyermekek pubertáskorba jutnak, a férfira vagy nőre jellemző jegyet eltávolítják, ezzel segítvén, hogy a nemi sajátosságok tisztábbak, határozottabbak legyenek.

A szexuális csonkítás elterjedését számos babonás hiedelem is elősegítette. Az egyik érv az volt, hogy a csiklót azért kell kivágni, mert a leány növekedésével a klitorisza is egyre nagyobbá válik, ami a férfiassá válását eredményezi. De még ennél is erőteljesebb indok volt a „műtét” elvégzése mellett az a - különösen a dogon és bambara törzsbéliek körében elterjedt - babonás félelem, mely a tisztátalannak tartott csiklót okolta a születendő gyermek halálával. Helyenként viszont vallásos gyökerei vannak a csikló eltávolításának. Egyes szektákban úgy tartották (illetve tartják most is), hogy jó muszlim legyen, a leánygyermeket körül kell metélni.

Régebben az orvosi gyakorlatban sem volt ismeretlen ez az eljárás. Egyes orvosok például a kimetszést javasolták, hogy a lányok ne merüljenek el a maszturbációban, az önkielégítést ugyanis tisztátalan tevékenységnek tartották. Egyesek ennél is továbbmentek, a női circumcisió „apostolai” szerint a műtét számos pszichológiai eredetű betegség - depresszió, hisztéria, elmezavar és kleptománia - gyógyítására is alkalmas volt.

A genitália megcsonkításának - bár kétségkívül lehetnek etnikai és vallási hagyományai is - elsődleges célja mégis az lehet, hogy a férjhezmenetelükig megőrizzék szüzességüket, megelőzzék a leendő feleségek hűtlenségét, a házasságban élő asszonyoknak pedig így csillapítsák le, korlátozzák nemi vágyaikat, érzéki örömeiket. Ez az oka annak, hogy Kelet-Afrikában, nemcsak a csikló végét vágják ki, hanem gyakran az egész csiklót leégetik, vagy kicsípik, sőt ezen kívül a szeméremajkakat is kimetszik. Néhány afrikai, szudáni, etióp, szomáliai törzsnél egyszerűen összevarrják a gyermeklányok szeméremajkait, így zárják le a hüvelynyílásukat, biztosítva ezzel, hogy megőrizzék érintetlenségüket. Északkelet-Afrika törzseiben sokfelé él még az a gyakorlat, hogy az esküvő után az ifjú férj szedi ki az összevarrt vulvából a varratokat, lehetővé téve ezután a szexuális közösülést. A hagyományok szerint ugyanis súlyos megbélyegzést jelent a férfi számára, ha olyan nőt kap feleségül, akinek nem távolították el a klitoriszát.

Az eljárás Dzsibutiban és Szomáliában a legelterjedtebb, a nők 98%-a átesik a műtéten, de Etiópiában is 90% a kimetszett nők aránya. A csikló eltávolítása Afrika számos más részén is természetesnek minősül, elsősorban Etiópiában, Egyiptomban, Szudánban, valamint Szenegál és Niger területén alkalmazzák, továbbá a Közel-Keleten, Nyugat-Ázsiában, Indiában, a Maláj-szigeteken, Új-Guineában, Ausztráliában, Brazíliában, Mexikóban, Peruban, és néhány iszlám népcsoportnál.

A nők megcsonkításának tilalmát szerencsére egyre több helyen már törvénybe foglalták, emiatt - valamint a felvilágosító kampányoknak köszönhetően - ez a súlyos egészségi kockázatokkal járó beavatkozás csökkenőben, lassanként megszűnőben van.

További olvasnivaló

Kiscsikó születik

Néhány napja egy - az Interneten megismert - barátnőmtől, Haga Zsuzsitól kaptam levelet. Nagyon megörültem jelentkezésének, mert már jó ideje nem hallottam felőle. Ám az igazi meglepetés az üzenete végén...

Folytatás...

Licus kézelemzése

A kéz milyensége és a karakter határozott összefüggést mutat, ugyanis rendkívül ritka a jellemmel, a lelkiállapottal, a szellemi kvalitással, az egészségi állapottal ellentétes kéz. Például a puha kéz minden...

Folytatás...

Beszélgetés Szász Endre utolsó feleségév…

„Áldom a sorsot, hogy ez megadatott nekem.”   - Milyen az élet a híres festőművésszel, Szász Endre mellett - faggatom a bájos, fiatal Katit, ám hiába adresszálom kérdéseimet kizárólag hozzá, beszélgetésünket...

Folytatás...

Kukubenku kézelemzése

  Tenyerének színe vöröses, sőt kézfején is fellelhetők vörös foltok, ez kolerikus, szenvedélyes természetre utalhat. Az ilyen kéz olyan emberre jellemző, aki tele van vitalitással. Feltéve, hogy a képeken látható...

Folytatás...

A tenyér vonalai

Rohiní A Rohiní rékha a hüvelykujj körül ível. Férfiaknak a bal tenyerén, a nőknek a jobb tenyerén lévő Rohiní rékha a fontos, jelentése azonban ugyanaz. A normál...

Folytatás...

Rasa kézelemzése

Mielőtt a kézelemzésre rátérnék, néhány sorban ismét szeretném felhívni az értékelésre váró olvasóim figyelmét, hogy a részletes analízishez négy képre van szükségem: kettő a kézfejekről, teljesen széttárt ujjakkal (ez...

Folytatás...

Az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása céljából. Az oldal böngészésével elfogadja ezt.
Elfogadom

Ezeket olvasta már?