A tizennyolcas szám, mely már a Kolumbusz előtti Amerika időmérésében megjelenik, a nyugati világ számára is kiemelt jelentőséggel bír. Ez elsősorban a kört (vagy teljesszöget) leíró 360-as számmal való kapcsolatával, vagy esetleg a nap- és a holdfogyatkozások közelítőleg 18 éves ciklusosságával magyarázható.
A középkori keresztény bibliamagyarázat a tizennyolcat a 10 és a 8 összegeként értelmezi, ami szimbolikusan a törvény teljesítését jelenti kegyelet révén. Másutt a tizennyolcas számot a három és a hat szorzatából (3 x 6 = 18) származtatták, azt reprezentálva ezzel, hogy a Szentháromságban való hit összhangban van a vallásos tevékenységgel. Bizonyos példákban a 18-as szám szövegek beosztására, elrendezésére használatos, így például az ősi indiai eposz, a Mahábhárata 18 könyvből, benne a Bhagavad-gitá tizennyolc fejezetből (énekből) áll.
Érdekes módon másutt is többfelé megjelenik ez a szám. A frigyláda tabernákulumának szánt Templom, melyet Salamon emeltetett a Moriah (Sion) hegyén, tizennyolc évig épült. Az első vagy salamoni jeruzsálemi templom idején csak 18 főpap tevékenykedett. A templom arany gyertyatartójának magassága 18 tenyérszélesség (kb. 6,5 – 10,5 cm) volt.
„Tizennyolc áldásnak” is nevezik az Amidát, amelyet állva, kelet felé fordulva kell elmondani. Az elnevezés onnan ered, hogy a főima eredetileg ennyi áldásmondásból állt, melyet csak a 4. században (amikor a kereszténység hatalomra kerülésével a zsidóüldözések megkezdődtek) egészítették ki egy tizenkilencedikkel, amely a rágalmazók ellen szól.
Az ősi héber hagyomány szerint a gyermek 18 évesen válik teljes jogú felnőtté, és a házasságkötés joga is csak ezután illeti meg őket.
A mevlevik, vagyis a keringő dervisek szúfi rendje számára a tizennyolcas egyike a legfontosabb számoknak és több jelentése van. Mevláná Dzseláleddín Rúmi Masznaví-je Mánaví (Spirituális párversek) című költeményének bevezetése 18 versből áll; mindenkinek, aki Mevlevi dervis szeretne lenni, 18 napig egyházfiként kell szolgálnia a kolostorban, és azután 18 különböző szolgálatot kell megtanulnia a konyhában. Miután befejezte az 1001 napos felkészülést, egy 18 ágú gyertyatartóval elvezetik az új cellájába, ahol 18 napot meditációval tölt. A Mevlevi kolostorba látogatóktól „elvárják”, hogy 18 db ajándékot (például gyertyát) vigyenek.
A germán mitológiában a kilenc és a kétszerese, vagyis a tizennyolc áll a középpontban. Haldannak 18 fia volt, és Odin 18 varázslatot ismert, mellyel meg lehet védeni az embereket a trolloktól. De azon is elgondolkodhat az ember, hogy a nagy arhatok száma, a tizennyolc, vajon a kínai buddhizmus vezérszentjei 9 főből álló csoportjának megduplázódása, vagy a tökéletesség (10) és a mennyország (8) összegeként adódott-e. És még nehezebb megmagyarázni azt a tényt, hogy - elsősorban az angol hagyományban - 18 kis barrel só képezett egy rakományt a középkorban.
De számos helyen felbukkan e szám a Bibliában is. Tizennyolc ember halt meg attól, hogy Siloám tornya rájuk szakadt. (Lk 13,4) Már 18 éve szenvedett egy asszony, és nem bírt felegyenesedni, mikor Jézus megszólította és kézrátétellel megszabadította gyengeségétől. (Lk 13, 11)
A Templom tornácán két hatalmas, 18 sing (könyök) magas ércoszlop (Jákín és Bóaz oszlopa) állt. (1Kir 7,15-22)
Izrael fiai tizennyolc éven át szolgálták Eglont, Moáb királyát. (Bírák, 3, 14) Az ammoniták 18 évig sanyargatták népét és uralkodtak Izrael fölött. (Bírák, 10, 8)
Salamon fiának, Roboámnak tizennyolc felesége és hatvan ágyasa volt, huszonnyolc fiút és hatvan leányt nemzett. (2Krónikák 11, 21)
A gemátria jól ismert példája a két betűből álló héber chai (élet) szó, melynek számértéke tizennyolc (Het=8, Yod=10), és ugyanennyi Dávid nevének numerikus értéke is. Régóta szerencsés szám ez a zsidók számára, és a többszöröseit ugyancsak kedvezőnek tartják. A 18 kétszerese, vagyis a 36 például két életet jelent, de a héber misztika szerint - mint a lamed és a váv betűk összege - a 36 igaz embert (Lamed-váv haszidim) is megjeleníti.
A tarot tizennyolcadik kártyája, a Hold a kellemes bizonytalanság lapja. Az utazó tudja, hogy végig kell mennie az ösvényen, még akkor is, ha a cél nem látható. Talán ezzel összefüggésben tarthatták a tizennyolcról, hogy védelmet nyújt a rablók (tolvajok) ellen.
A maják vallási kalendáriuma 18 hónapos volt, minden hónap 20 napból állt, és - hogy kijöjjön a 365 napos év - mindehhez még 5 napot hozzáadtak.
A buddhista irodalom Buddha 18 állapotáról tesz említést. A boncok (buddhista szerzetesek) az imáikhoz 18 szemből álló kis olvasót használtak.
A Pápua-Új-Guinea nyugati részén beszélt numfor-biak nyelv 18 betűt: 13 mássalhangzót és 5 magánhangzót tartalmaz. Bár aligha lehet bármilyen kapcsolat a pápuák és a kelták között, ugyanennyi betűből állt a druida papok által divinációra használt „fa-ábécé” is.
Egyesek szerint az ember lélegzetvételeinek átlagos száma percenként tizennyolc (ma már a 16 az elfogadottabb!), vagyis megegyezik a Szaturnusz kisbolygóinak a számával.
Pál tizennégy apostoli levele összességében tizennyolc különböző számot tartalmaz. Ezek a következők: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 12, 14, 15, 39, 40, 60, 100, 430, 500, 7 000, 10 000 és 23 000.