A+ A A-

Tizenegy bűn és vezeklés

  • Közzétéve itt: A számok jelentése, misztikuma és szimbolikája


Ez a szám a zsidó-keresztény hitvilágban nem örvend valami jó hírnévnek, általában a rosszal, a gonosszal hozzák kapcsolatba. A kabbalában tizenegyen vannak a „kelipot”-ok, akiket a judaizmus misztikus tanításai a korábbi univerzumokból itt maradt gonosz erők megjelenéseinek, manifesztálódásának tartanak, és ugyanennyi, vagyis tizenegy az átkok száma is, melyeket a Jordán folyón való átkelés után az Ebal-hegyen Józsué olvasott fel népe számára.

A kabbalisták szerint - ellentétben a dekád tökéletességével és az összes jót megtestesítő szefiroti tízes számmal - a tizenegyes lényege a bűn, a fenyegetés és a tökéletlenség. Ez a magyarázata, hogy a Teremtőt a világgal összekötő tíz szent isteni szolgával - az erőszak, a pusztítás, a megsemmisítés és a halál szimbólumaként - tizenegy szentségtelen szefirotot állítanak szembe. Ezt példázza a régi tarot kártyák XVI-os számú lapja, a „Villámsújtotta torony” (más néven lerombolt citadella), melynek az egyik oldalán a tíz szent, a másikon pedig a tizenegy istentagadó szefirot látható.

A bűnök és a vezeklések számának is nevezik, mert eggyel meghaladja a parancsolatok számát, ugyanakkor kevesebb a tizenkettőnél, mely a Kegyelem és a tökéletesség száma. Néha azonban jóindulattal viseltetik iránta az Úr, mint például annak a férfinek az esetében, akit a tizenegyedik órában hívtak dolgozni a szőlőskertbe, mégis ugyanakkora fizetséget kapott, mint a többiek.

A vezekléshez, a bűnbánáshoz és a megtisztuláshoz kapcsolódik a zsidók füstáldozata, melyet hagyományosan a Szent Templomban mutattak be. A templom arannyal bevont akáciából készült faoltárán égették a „ketoret”-et, a tizenegy különböző fűszer keverékéből készített füstölőt. A szent füstáldozatra alkalmas füstölő összetételét Johanan rabbi szerint maga az Isten mondta el Mózesnek a Sínai-hegyen. A ketoret fűszerei: a balzsam (olaj és gyantakeverék), a szegfűszeg, a galbánum (gumigyanta), a tömjén, a mirhagyanta, a kasszia, a nárdus, a sáfrány, a costus-gyökér, az illatos fakéreg és a fahéj. A Zohár szerint a füstölőáldozat célja az, hogy elpusztítsa a „jécer hárá”, a rossz ösztön tisztátalanságát. A kabbala bölcsei szerint emellett szól az is, hogy a füstölőáldozathoz felhasznált illatszerek, fűszerek száma tizenegy, mely szám a gonoszsággal van kapcsolatban.

A görög-római időkben e számnak nem volt vallási vonatkozása, a tizeneggyel a tenger isteneit, a római Neptunusz és a görög Poszeidón isteneket társították.

A reneszánsz mágikus szimbolizmusában a tizenegyes a bűn és a penitencia száma, viszont az erkölccsel és az Úrral már nincs többé kapcsolata.

Ugyanakkor Távol-keleten nem tekintették negatívnak és ma sem az a tizenegyes szám megítélése. A mahájána (nagy szekér) követőinek egyik példaképe, az összes Buddha könyörületességét megtestesítő Avalokitésvara (a tibetiek által Csenrezig néven ismert) boddhiszatva gyakran tizenegy fejű és ezerkarú istenség formájában van ábrázolva. Az ő földi megjelenése a történelmi Buddha, s az inkarnációi a mindenkori Dalai Lámák.

Az ábrázolás alapja egy buddhista történet, mely szerint Avalokitésvara fogadalmat tett, hogy addig nem nyugszik, amíg minden érző lény meg nem szabadít a szamszárától (a létek közti örökös körforgástól). Ám egy idő után - buzgó erőfeszítése ellenére is - kénytelen volt belátni, hogy még nagyon sok boldogtalan lény vár a megmentésre. Miközben azon igyekezett, hogy minél több ember panaszát meghallgassa és megértse, a feje tizenegy részre hasadt szét. Látva helyzetét, Amitábha Buddha tizenegy fejjel ajándékozta meg, hogy könnyebben megérthesse a szenvedők sirámait. Miután felfogta a panaszosok szükségleteit, Avalokitésara mindenkit megpróbált elérni, aki segítségre szorult, azonban ezúttal a karjai törtek darabokra. Amitábha ismét a segítségére sietett, és ezer kart adott neki, hogy segíthessen a szenvedő sokaságon.

A 11-es számot, de különösen az óra által mutatott 11:11-et a fénymunkások (a „new age” keretében alakult spirituális szociális közösség tagjai) más asztrális dimenziók portáljának tekintik. Egyes numerológiai iskolák pedig - a 22-vel együtt - 11-es számot „mester számnak” tartják.

Egy széles körben ismert kínai babona szerint javítja az ember látását, ha a hónap tizenegyedik napján mos hajat.

További olvasnivaló

Cigány ujj-babonák

A cigány folklórban fontos szerepet játszanak az ujjak, nemcsak jövendölésre, hanem különféle varázslásokra, a kórságok mágikus gyógyítására is felhasználják őket. A kézjóslásban járatos romák körében minden egyes ujjnak sajátos jelentése...

Folytatás...

Képviselőfánk és profitelor

Remek sütemény a képviselőfánk, de talán még nála is finomabb az általam nemrég felfedezett profitelor. Néhány napja férjem háromféle profitelorral: egy fehér-, egy fekete-, és egy tejcsokoládéssal lepett meg...

Folytatás...

Rendellenes vonalak a tenyéren II. - Si…

Az olyan kezet, amelyen a szív- és a fejvonalak egyetlen - a tenyér szélétől a kéz éléig futó - vonalban egyesülnek, vagyis a három hajlítóredő helyett csak kettő fedezhető fel...

Folytatás...

Az aktív és passzív kéz szimmetrikus…

Az aktív kéz azonosítása nem jelent különösebb gondot, a jobbkezesek aktív keze a jobb kéz, a passzív pedig a bal kéz, a balkezeseknél fordított a helyzet. Általában az aktív...

Folytatás...

Nagypénteki és nagyszombati hiedelmek

A nagypénteki böjt idején nem főznek, sütnek zsírral. Ezen a napon az emberek felkeresik a temetőket, meglátogatják halottaikat, megtisztogatják a sírokat. Nagypéntek emlékére a katolikus templomokban már nagycsütörtökön elnémulnak...

Folytatás...

A hajviselet

A nők és a férfiak mindig nagy gondot fordítottak hajuk ápolására, ékesítésére. Számos kultúrában tiltották a haj levágását, ugyanis úgy vélték, hogy a haj elvesztésével viselőjének ereje is elszáll, gondoljunk...

Folytatás...