A+ A A-

Tizenegy bűn és vezeklés

  • Közzétéve itt: A számok jelentése, misztikuma és szimbolikája


Ez a szám a zsidó-keresztény hitvilágban nem örvend valami jó hírnévnek, általában a rosszal, a gonosszal hozzák kapcsolatba. A kabbalában tizenegyen vannak a „kelipot”-ok, akiket a judaizmus misztikus tanításai a korábbi univerzumokból itt maradt gonosz erők megjelenéseinek, manifesztálódásának tartanak, és ugyanennyi, vagyis tizenegy az átkok száma is, melyeket a Jordán folyón való átkelés után az Ebal-hegyen Józsué olvasott fel népe számára.

A kabbalisták szerint - ellentétben a dekád tökéletességével és az összes jót megtestesítő szefiroti tízes számmal - a tizenegyes lényege a bűn, a fenyegetés és a tökéletlenség. Ez a magyarázata, hogy a Teremtőt a világgal összekötő tíz szent isteni szolgával - az erőszak, a pusztítás, a megsemmisítés és a halál szimbólumaként - tizenegy szentségtelen szefirotot állítanak szembe. Ezt példázza a régi tarot kártyák XVI-os számú lapja, a „Villámsújtotta torony” (más néven lerombolt citadella), melynek az egyik oldalán a tíz szent, a másikon pedig a tizenegy istentagadó szefirot látható.

A bűnök és a vezeklések számának is nevezik, mert eggyel meghaladja a parancsolatok számát, ugyanakkor kevesebb a tizenkettőnél, mely a Kegyelem és a tökéletesség száma. Néha azonban jóindulattal viseltetik iránta az Úr, mint például annak a férfinek az esetében, akit a tizenegyedik órában hívtak dolgozni a szőlőskertbe, mégis ugyanakkora fizetséget kapott, mint a többiek.

A vezekléshez, a bűnbánáshoz és a megtisztuláshoz kapcsolódik a zsidók füstáldozata, melyet hagyományosan a Szent Templomban mutattak be. A templom arannyal bevont akáciából készült faoltárán égették a „ketoret”-et, a tizenegy különböző fűszer keverékéből készített füstölőt. A szent füstáldozatra alkalmas füstölő összetételét Johanan rabbi szerint maga az Isten mondta el Mózesnek a Sínai-hegyen. A ketoret fűszerei: a balzsam (olaj és gyantakeverék), a szegfűszeg, a galbánum (gumigyanta), a tömjén, a mirhagyanta, a kasszia, a nárdus, a sáfrány, a costus-gyökér, az illatos fakéreg és a fahéj. A Zohár szerint a füstölőáldozat célja az, hogy elpusztítsa a „jécer hárá”, a rossz ösztön tisztátalanságát. A kabbala bölcsei szerint emellett szól az is, hogy a füstölőáldozathoz felhasznált illatszerek, fűszerek száma tizenegy, mely szám a gonoszsággal van kapcsolatban.

A görög-római időkben e számnak nem volt vallási vonatkozása, a tizeneggyel a tenger isteneit, a római Neptunusz és a görög Poszeidón isteneket társították.

A reneszánsz mágikus szimbolizmusában a tizenegyes a bűn és a penitencia száma, viszont az erkölccsel és az Úrral már nincs többé kapcsolata.

Ugyanakkor Távol-keleten nem tekintették negatívnak és ma sem az a tizenegyes szám megítélése. A mahájána (nagy szekér) követőinek egyik példaképe, az összes Buddha könyörületességét megtestesítő Avalokitésvara (a tibetiek által Csenrezig néven ismert) boddhiszatva gyakran tizenegy fejű és ezerkarú istenség formájában van ábrázolva. Az ő földi megjelenése a történelmi Buddha, s az inkarnációi a mindenkori Dalai Lámák.

Az ábrázolás alapja egy buddhista történet, mely szerint Avalokitésvara fogadalmat tett, hogy addig nem nyugszik, amíg minden érző lény meg nem szabadít a szamszárától (a létek közti örökös körforgástól). Ám egy idő után - buzgó erőfeszítése ellenére is - kénytelen volt belátni, hogy még nagyon sok boldogtalan lény vár a megmentésre. Miközben azon igyekezett, hogy minél több ember panaszát meghallgassa és megértse, a feje tizenegy részre hasadt szét. Látva helyzetét, Amitábha Buddha tizenegy fejjel ajándékozta meg, hogy könnyebben megérthesse a szenvedők sirámait. Miután felfogta a panaszosok szükségleteit, Avalokitésara mindenkit megpróbált elérni, aki segítségre szorult, azonban ezúttal a karjai törtek darabokra. Amitábha ismét a segítségére sietett, és ezer kart adott neki, hogy segíthessen a szenvedő sokaságon.

A 11-es számot, de különösen az óra által mutatott 11:11-et a fénymunkások (a „new age” keretében alakult spirituális szociális közösség tagjai) más asztrális dimenziók portáljának tekintik. Egyes numerológiai iskolák pedig - a 22-vel együtt - 11-es számot „mester számnak” tartják.

Egy széles körben ismert kínai babona szerint javítja az ember látását, ha a hónap tizenegyedik napján mos hajat.

További olvasnivaló

Kovalami pincérek, keralai ízek

Mostanra már nagyon kiéheztünk valami finom falatra, gyomrunk jó ételeket kíván és szemünk sem olyan finnyás, nem kémleli olyan kritikusan az ismeretlen ennivalókat, mint az első időben. Mostanság már...

Folytatás...

Valóban biszexuális hajlamú vagyok?

  Kedves Rosta Erzsébet! Elnézését kérem, hogy így ismeretlenül zavarom, de reménykedem, hogy esetleg tud segíteni. Pár napja voltam egy természetgyógyásznál, aki - úgy tűnik - azt gondolja, hogy a kézolvasásban...

Folytatás...

Rasa kézelemzése

Mielőtt a kézelemzésre rátérnék, néhány sorban ismét szeretném felhívni az értékelésre váró olvasóim figyelmét, hogy a részletes analízishez négy képre van szükségem: kettő a kézfejekről, teljesen széttárt ujjakkal (ez...

Folytatás...

Szex babonák III. – Előírások, tilalmak…

A törzsi társadalmakban a vadászat és a harc a férfiak legfontosabb „elfoglaltsága”. Ezek az események meghatározóak a nemzetség életében, ezért gondosan szabályozzák, hogy a várt eredmény érdekében mit kell tenni...

Folytatás...

A tenyéranalitika diagnosztikai alkalmaz…

A kéz magasabb szintű vizsgálatának jelentőségét mára felfedezte a tudományos világ: orvosok, biológusok, antropológusok, humángenetikusok tudományos eszközként alkalmazzák a tenyéranalitikát diagnosztizálásra, prognosztizálásra. Néhány vizsgálati módszer mindenki által ismert, hisz köztudott...

Folytatás...

Körtécske kézelemzése

A kéz színe megtévesztőnek tűnik - lehet, hogy csak árnyék vetődött tenyerének egyes részeire -, ezért az értékelésnél nem mertem figyelembe venni. Ha a valóságban is kékes-lilás a Vénusz-domb és...

Folytatás...

Az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása céljából. Az oldal böngészésével elfogadja ezt.
Elfogadom

Ezeket olvasta már?