A+ A A-

Tizenegy bűn és vezeklés

  • Közzétéve itt: A számok jelentése, misztikuma és szimbolikája


Ez a szám a zsidó-keresztény hitvilágban nem örvend valami jó hírnévnek, általában a rosszal, a gonosszal hozzák kapcsolatba. A kabbalában tizenegyen vannak a „kelipot”-ok, akiket a judaizmus misztikus tanításai a korábbi univerzumokból itt maradt gonosz erők megjelenéseinek, manifesztálódásának tartanak, és ugyanennyi, vagyis tizenegy az átkok száma is, melyeket a Jordán folyón való átkelés után az Ebal-hegyen Józsué olvasott fel népe számára.

A kabbalisták szerint - ellentétben a dekád tökéletességével és az összes jót megtestesítő szefiroti tízes számmal - a tizenegyes lényege a bűn, a fenyegetés és a tökéletlenség. Ez a magyarázata, hogy a Teremtőt a világgal összekötő tíz szent isteni szolgával - az erőszak, a pusztítás, a megsemmisítés és a halál szimbólumaként - tizenegy szentségtelen szefirotot állítanak szembe. Ezt példázza a régi tarot kártyák XVI-os számú lapja, a „Villámsújtotta torony” (más néven lerombolt citadella), melynek az egyik oldalán a tíz szent, a másikon pedig a tizenegy istentagadó szefirot látható.

A bűnök és a vezeklések számának is nevezik, mert eggyel meghaladja a parancsolatok számát, ugyanakkor kevesebb a tizenkettőnél, mely a Kegyelem és a tökéletesség száma. Néha azonban jóindulattal viseltetik iránta az Úr, mint például annak a férfinek az esetében, akit a tizenegyedik órában hívtak dolgozni a szőlőskertbe, mégis ugyanakkora fizetséget kapott, mint a többiek.

A vezekléshez, a bűnbánáshoz és a megtisztuláshoz kapcsolódik a zsidók füstáldozata, melyet hagyományosan a Szent Templomban mutattak be. A templom arannyal bevont akáciából készült faoltárán égették a „ketoret”-et, a tizenegy különböző fűszer keverékéből készített füstölőt. A szent füstáldozatra alkalmas füstölő összetételét Johanan rabbi szerint maga az Isten mondta el Mózesnek a Sínai-hegyen. A ketoret fűszerei: a balzsam (olaj és gyantakeverék), a szegfűszeg, a galbánum (gumigyanta), a tömjén, a mirhagyanta, a kasszia, a nárdus, a sáfrány, a costus-gyökér, az illatos fakéreg és a fahéj. A Zohár szerint a füstölőáldozat célja az, hogy elpusztítsa a „jécer hárá”, a rossz ösztön tisztátalanságát. A kabbala bölcsei szerint emellett szól az is, hogy a füstölőáldozathoz felhasznált illatszerek, fűszerek száma tizenegy, mely szám a gonoszsággal van kapcsolatban.

A görög-római időkben e számnak nem volt vallási vonatkozása, a tizeneggyel a tenger isteneit, a római Neptunusz és a görög Poszeidón isteneket társították.

A reneszánsz mágikus szimbolizmusában a tizenegyes a bűn és a penitencia száma, viszont az erkölccsel és az Úrral már nincs többé kapcsolata.

Ugyanakkor Távol-keleten nem tekintették negatívnak és ma sem az a tizenegyes szám megítélése. A mahájána (nagy szekér) követőinek egyik példaképe, az összes Buddha könyörületességét megtestesítő Avalokitésvara (a tibetiek által Csenrezig néven ismert) boddhiszatva gyakran tizenegy fejű és ezerkarú istenség formájában van ábrázolva. Az ő földi megjelenése a történelmi Buddha, s az inkarnációi a mindenkori Dalai Lámák.

Az ábrázolás alapja egy buddhista történet, mely szerint Avalokitésvara fogadalmat tett, hogy addig nem nyugszik, amíg minden érző lény meg nem szabadít a szamszárától (a létek közti örökös körforgástól). Ám egy idő után - buzgó erőfeszítése ellenére is - kénytelen volt belátni, hogy még nagyon sok boldogtalan lény vár a megmentésre. Miközben azon igyekezett, hogy minél több ember panaszát meghallgassa és megértse, a feje tizenegy részre hasadt szét. Látva helyzetét, Amitábha Buddha tizenegy fejjel ajándékozta meg, hogy könnyebben megérthesse a szenvedők sirámait. Miután felfogta a panaszosok szükségleteit, Avalokitésara mindenkit megpróbált elérni, aki segítségre szorult, azonban ezúttal a karjai törtek darabokra. Amitábha ismét a segítségére sietett, és ezer kart adott neki, hogy segíthessen a szenvedő sokaságon.

A 11-es számot, de különösen az óra által mutatott 11:11-et a fénymunkások (a „new age” keretében alakult spirituális szociális közösség tagjai) más asztrális dimenziók portáljának tekintik. Egyes numerológiai iskolák pedig - a 22-vel együtt - 11-es számot „mester számnak” tartják.

Egy széles körben ismert kínai babona szerint javítja az ember látását, ha a hónap tizenegyedik napján mos hajat.

További olvasnivaló

Színes állati kaleidoszkóp

A laposférgeknek nincs végbélnyílásuk. A 10 méterre is megnövő galandférgeknek pedig nincs szájnyílásuk. Az orvosi pióca, alvadást gátló nyála megakadályozza, hogy megalvadjon a kiszívott vér. A puhatestű csigák legtöbbjének külső héjuk vagy...

Folytatás...

A fülporc

Szorítsuk meg kívülről - a lebeny kivételével - bárhol a fülünket. Ujjaink segítségével azonnal megítélhető, hogy erősnek és tömörnek vagy gyengének, puhának tekinthetjük-e őket. Minél tömörebbek és erősebbek a porcogók...

Folytatás...

Papírmasék boltja

A csónakázástól elgémberedett lábakkal, bizonytalanul kapaszkodunk fel a meredek lépcsőkön. A tulajdonos, egy meglehetősen fiatal, jóképű fiatalember, sietős léptekkel tart felénk, s hívó kezével befelé terel minket. Meleg posztókaftánjához...

Folytatás...

Iron lezárt keze

Mindössze csak a két tenyeréről kaptam képeket, ezek alapján nem lehet teljes és valós kézelemzést végezni. Ha a kézfejéről is küld fotókat, elemzésemet a későbbiekben kiegészítem. A lezárt kézzel...

Folytatás...

Az élesztő olcsó vitaminbomba, bőrtáplál…

Az élesztőről sok jót írnak, mely az elismerésre, a hírnévre méltán rászolgál. Mindez nem véletlen, hisz kitűnő fehérjeforrás - az élesztőgombák 50%-a fehérje - tizenhét vitamin van benne (csak az...

Folytatás...

Lazac kézelemzése

Ujjai az összes képen egyenesnek látszanak, ami érzelmi stabilitást, kiegyensúlyozottságot szimbolizál. Az elvékonyodó, lekerekített ujjak szerint igazságkereső, kritikus alkat, az ilyen ujjak jellemzője, hogy átmenetet jelképeznek az elméleti gondolkodó...

Folytatás...

Az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása céljából. Az oldal böngészésével elfogadja ezt.
Elfogadom

Ezeket olvasta már?