Rosta Erzsébet weboldala


A különböző népek mitológiáiban, vallási szövegeiben, szokásaiban gyakran szerepelnek a hármas, a hetes, a kilences szorzatai, valamint ezek többszörösei. A misztikus számfilozófiában a hármas többszörösei a bevégzettséget, a hetes szorzatai pedig a szakrális nagyságot tükrözik.

A hármas többszöröseit általában a nagyobb, a hatalmasabb, olykor a végtelen szimbolikájaként alkalmazták. A mesékben a király többnyire harminc évig uralkodott, a mesebeli kígyó pedig harminc rőf hosszúra nyúlt. A zsidók a temetés után harmincnapos gyászt tartottak. Júdás harminc pénzért árulta el Jézust. A néphit Ádám harminc fogától származtatja a hónap harminc napját. Sámson harminc inget és köntöst ajánlott fel a filiszteusoknak, ha az általa feltett találós kérdésre választ adnak. Felesége azonban elárulta a megfejtést, ezért a harminc filiszteust agyonverette, asszonyát pedig elhagyta. Aineasz partra szállásakor egy disznó a rómaiaknak harminc malacot ellett, ezzel a számmal jelezve a törzsközösség harminc tagját, a harminc kúriát és a háromszáz főből álló vének tanácsát.

Zeusz és Héra háromszáz évig vártak házasságkötésükre, a buddhista szerzeteseknek háromezer utasításhoz kell alkalmazkodniuk, Salamonnak háromezer példabeszéde, Konfuciusnak pedig háromezer tanítványa volt. A kínaiak halhatatlanság őszibarackfái háromezer évenként hoztak gyümölcsöt. Az indek harminchárom istent különböztettek meg, de nem volt ritka náluk a háromszázharminc, a háromezer háromszázhat, sőt a háromezer háromszázharminckilenc isten sem.

A taoisták képzetében az emberi testben harmincezer szellem lakozik, míg az izraeli Gedeon főpap mellett harmincezer harcos sorakozott fel. A magyarországi boszorkányok száma harmincháromezer háromszázharminchárom. A bodhiszattva útja, a három mérhetetlen kalpa, hárommillió évnek felel meg.

Az ötös tízszeresére, az ötvenre elsősorban a görög mitológiában találunk példát; Priamosz királynak ötven fia volt, Danaosz királynak ötven lánya, a Danaidák. Odüsszeusz felesége, Pénelopé ötven rabszolgával rendelkezett, Gaia és Uranosz mindhárom szörnyszülöttjének ötven feje volt. Héliosz napisten nyája pedig hétszer ötven tehénből és ugyanennyi birkából állt.

Ám nemcsak a hetesnek tulajdonítottak az emberek mágikus erőt, hanem a többszöröseinek is, sőt amíg a hét erőset, nagyot, sokat jelölt, a sokszorosa már rendkívül erőset, hatalmasat, terjedelmeset, tömérdek sokat fejezett ki.

A hetes többszörösét példázzák az óind Purusa, akinek a teste huszonegy részből állt, vagy a Rig Véda vihar démonjai, a Marutok, akik összesen negyvenkilencen voltak. De ugyancsak itt említhető meg a mongolok hetvenhét földi szelleme, vagy az afrikai dogonok tizennégy főistene is.

A hetes többszöröseit az óegyiptomiak szintén előszeretettel használták, egyik varázsszövegükben hetvenhét istenről tesznek említést, a levegő istenüknek pedig ennyi füle és szeme volt. Negyvenkét bíró ítélkezett a halott lelkek fölött, és huszonegy kapu nyílott az alvilágba. A csuvasok képzetében hetvenhét világ, hetvenhét tenger és hetvenhétféle nap, valamint ugyanennyi nyelvjárás és vallás élt. Hazánkban a göcsejiek hetvenhétfajta hideglelést különböztettek meg. A mesék hősei hetedhét országon túlra jutnak, a magyar néphitben az ördög nagyanyjának életkora hétszázhetvenhét év.

A keresztények hetes tiszteletét talán Máté evangéliuma az Újszövetségben példázza a legjobban, amikor Péternek ama kérdésére, hogy hányszor kell megbocsátani, Jézus a következőt feleli: "Nem mondom neked, hétszer, hanem hetvenhétszer". A hetvenhét itt azt jelenti, hogy akárhányszor megbántódtunk is, az ellenünk vétkezőknek mindig meg kell bocsátanunk. Ugyancsak Máté evangéliumában szerepel Jézus Krisztus nemzetségtáblázata, amelyben fellelhető a kétszer hét, a tizennégy és a hatszor hét, a negyvenkettő is. A nemzetségek száma Ábrahámtól Dávidig tizennégy, Dávidtól a Babilonba költözésig szintén tizennégy, és a Babilonba való költözéstől Krisztusig ugyancsak tizennégy, vagyis összesen negyvenkettő. A megkétszerezett hetes jelzi Krisztus keresztútját, a Kálvárián a stációkat.

A Bibliában hetven évig tartott a babiloni fogság, Jónás hetven fiút nemzett, Jerobeám zsidó király fiai ugyanennyit. Jézus hetven igehirdetőt választott apostolai mellé, és tizennégyen vannak a segítő szellemek. A héber Gedeon bíró fia, Abímelek, miután hetven testvérét megölte Izrael királyának kiáltotta ki magát. Az ősegyházban a húsvét előtti hetvenedik napon kezdődött a nagyböjt.

Mind a hetes, mind a hármas szent szám, ezért az a szám, amelyikben a hetes háromszor szerepel, vagyis a 777, a világ legszentebb értelmezésének a kifejezője, talán ezért is tulajdonítottak a háromszoros szent Lámeknak hétszázhetvenhét éves életkort.

A kabbalisták azt állítják magukról, hogy birtokában vannak Isten titkos tanításának, amit egykoron a Sínai-hegyen adott át hetven vénnek. A muzulmánok első emberpárja, Ádám és Havvá voltak, akik évenként hetven ikerpárt hoztak a világra. A Jehova tanúi keresztény szekta bibliamagyarázatában az isteni szombat eljövetelét negyvenkétezer év múlva várják. Buddha önsanyargatásának negyvenkilencedik napján vált megvilágosodottá, ekkor harmincöt éves volt. A buddhisták a halotti szertartást a halál utáni negyvenkilencedik napon végzik el. A tibetiek negyvenkilenc napig imádkoztak az elhunyt koporsója felett abban a reményben, hogy ez alatt a halott lelke eljut a bodhiszattva állapotba. Az rituálisan hetven napot vártak az elhunyt eltemetésével, vagyis a halál és a ceremónia között hetven napnak kellett eltelnie. A kínaiak azt tartották, hogy szent hegyük, a Kunlun hétezer kilométer magas, és a csillagos ég huszonnyolc csillagképét huszonnyolc isten igazgatja. A megháromszorozódott hét, a huszonegyes régen az isteni bölcsességet jelképezte, manapság, azonban főleg nyerő számnak számít.

Sokan a hetes többszöröseit szerencsétlen fordulatnak tartják, mivel az árvizek, éhínségek, természeti katasztrófák hétévenként, vagy azok többszöröseiben következnek be. Köztudott, hogy az egyetlen olyan szám a tíz alapszám közül, amelyik rendelkezik azzal a csodálatos képességgel, hogy a többiből sem osztással, sem szorzással nem hozható létre. A hetes többszörözésével növekedik a szám baljós hatása, ezért az emberi évek közül a hetvenedik életkor meglehetősen rossz ómen.

A régi Kínában a kilencesnek és többszöröseinek a jelentése mind, valamennyi volt. Szerencsés, pozitív előjelű számnak tartották. Náluk az a hit járta, hogy akit denevérrel ábrázoltak, kilencven évig él. Pan-ku, az első ember kilencezer mérföldnyi nagyságúra növekedett mielőtt meghalt. Teremtésmítoszukban a tizennyolcezer évig tartó sötét káosz elmúltával szétvált a sötétség, a „jin” és a fényességes „jang”, majd kilenc lélegzet fakadt ki, amelyek 99 999 évnyire estek egymástól. A tiszta lélegzetből alakult ki az ég, a tisztátalanból pedig a föld.

A mongolok égi szellemeinek száma kilencvenkilenc, a tűz klánjának fénye kilencvenkilenc égbolton tör keresztül, az istenek vezetője a kilencvenkilenc fejű Kormuszta. Az indek Indra istene Vritra démon kilencvenkilenc erődjét rombolta le, Daksa istenség huszonhét lányát Szoma hadistenhez adta feleségül. A Védákban a halotti toron az imákat kilencszer, huszonhétszer vagy nyolcvanegyszer recitálták.