A+ A A-

Hatos, a teremtés és a misztikus végzet száma

  • Közzétéve itt: A számok jelentése, misztikuma és szimbolikája


Noha e számot Püthagorasz Aphrodité képzetével társította, aki a görög mitológiában a szépség, a szerelem, a házasság és a szülés istennője volt, a hatost mégsem volt kedvelt a régiek körében. Az ókori népek mitológiáiban, vallásaiban és népszokásaiban csak elvétve bukkan fel, az egyiptomiak például egyáltalán nem is használták a hatost. Bár találunk pozitív példát is, ennek a számnak az értelmezése inkább pejoratív; a misztikus végzetet jelöli, az Apokalipszisben például hatan vannak a bűnösök, a hamis próféták.

Kedvező megítélésében viszont - a két láb, a két kar, a fej és a törzs alapján - a hatossal jelképezik az embert, de e számhoz kapcsolódik a világteremtés képzete is, ugyanis Isten a földet és az eget ennyi nap alatt teremtette meg. Szent Ágoston a hatost tartotta a legtökéletesebb számnak, de nem a hatnapos világteremtés miatt, hanem fordítva, azt gondolta, Isten azért alkotta meg a világot hat nap alatt, mert ezt a számot tekintette az össze szám között a legeszményibbnek.

A keleti filozófiákban már jobban elterjedt; az indek és a buddhisták szent számként tisztelték, és a térdimenziókkal: a lent, a fent, az elöl, a hátul, a jobb és a bal irányokkal azonosították. A hinduk életfelfogásában hat olyan csodás képessége van az embernek, amely megkülönbözteti ot az emlős állatoktól. Csak rá jellemző a gondolkodás, a felismerő látás, a beszéd, a cselekvés, a szeretet érzése és a szexuális kifinomultság.

Az északi buddhizmus hat transzcendentális erénye: a jóság, az önuralom, a türelem, az erkölcsösség, a meditálás és a bölcsesség; hat végtelen értéke: a könyörület, a béketűrés, a morális beállítottság, a szorgalom, a józan ítélőképesség és az intelligencia. Hat birodalmat különítettek el, melyekben az istenek, a titánok, az emberek, az állatok, a szenvedő lelkek és a holtak tartózkodnak.

A tibeti buddhisták “kincs a lótuszban” jelentésű szent mantrája, a hat szótagú varázsformula az “Om mani padme hum”, amelyet a várható jobb élet, a megvilágosodás és a Nirvánába jutás reményében szüntelenül ismételgetnek a hívők. Az “om” az isteni univerzumot és az örök életet, a “mani” a kincset, a “padma” a lótuszt, a “hum” pedig az áment jelenti. Köztudott, hogy Buddha lótuszvirágból született, tehát a kincs nem más, mint a megvilágosodott ember, azaz Buddha. Maradva a buddhista irodalomnál, az alvó Májá királynőnek egy hat agyarú elefánt jövendölte meg fiának, Buddhának a születését, hat Buddha ismeretes, a bodhiszattvát hat tökéletes lelki üdv segíti a Nirvánába, valamint hatféle meditációs témát különböztettek meg: ezek a Buddha, a Dharma, a Szangha, a lemondás, az erkölcs és az istenek.

A taoisták körében létezett egy olyan leírás, amely nem öt-, hanem hatféle ajánlással szolgált a hosszú egészséges élet érdekében. Ezek a mérsékelt étrend, a növényi eredetű gyógyszerek fogyasztása, a rendszeres nemi élet, a testedzés, a napkúra és a helyes légzési technika. A kínaiaknak hat irányt különböztettek meg, hat buddhista pátriárkájuk volt, hatféle újjászületést ismertek, és a természetnek hat misztériumot tulajdonítottak.

A hatost az indiánok szent számként tisztelték. A négy égtájuk a zenittel és a nadírral kiegészülve válik hat világgá. Baucse termékenységi istennő hat gyerekétől népesült be a föld. Afrikában ritkábban fordul elő e szám, de azért itt is találunk példát rá: a bambarák hat titkos társasága az emberi test hat ízületének felelt meg; a beavatási rituálé hat fázisát Madagaszkáron viszont nagyon szerencsétlennek tartották.

Az íreknél hat világkorszak, hat hódítás, vagyis hat honfoglalás váltotta egymást. A görög Szkülla hat nyakú, hat kutyafejű rém volt. Egy vogul mítoszban hat istenfi cseperedett fel, az osztjákok hierarchiája hat lépcsős, és a mitikus szibériai antilopok hat lábúak. A Széfer Zohárban a hatos a szépség megtestesítője. A mágiában a hat, mint varázsszám a végtelen idő szimbolikája. Krúdy Álmoskönyve szerint hatossal álmodni egészséget jelent.

Az asztrológusok a Naphoz és a Holdhoz egyaránt hat-hat zodiákust soroltak. A Holdhoz a vízöntőt, a halakat, a kost, a bikát, az ikreket és a rákot. A Naphoz az oroszlánt, a szüzet, a mérleget, a skorpiót, a nyilast és a bakot.

Ha a hatost negatív színezettel értelmezzük, akkor ez a szám minden bizonnyal a legszerencsétlenebb jelentésű. A babonás emberek különösen akkor félnek tőle, ha valamely esemény a hatodik hónap hatodikára esik, mivel ezt végzetes kimenetelűnek tartják. A hatost a gonoszság jelzőjeként is szokták alkalmazni, főként akkor, ha a három hatos (666) van egymás mellé írva. A Jelenségek Könyvében a 666 az Antikrisztus száma.

A püthagoreusok okoskodása szerint a hatos a nemek szorzatából született, a kétszer háromból, illetve a háromszor kettőből. Talán ezért is lett a kettős háromszög a házasságban élő nő és férfi emblémája, szimmetriája jelképezi az együttéléshez szükséges erőt, energiát, békét, nyugalmat, összhangot. Hatását tekintve a hatszög a leggazdagabb és legteljesebb geometriai ábra. A matematika törvényét figyelembe véve a hatos az első olyan szám, amely egyenlő az osztóinak összegével: 6=3+2+1, tehát a legkisebb tökéletes szám.

Tallózva még egy kicsit a vallásokban: a Korán ugyancsak hatnapos világteremtésről tudósít: “Hat nap alatt teremtettük az egeket és a földet, s ami közöttük van anélkül, hogy fáradtság vett volna erőt rajtunk”. A föld alatti poklok száma hat, a siíták Mohamed utódaként hat imámot tartanak számon. Az Ótestamentumban hat olyan városról esik említés, ahol menedékre találtak a bűnösök. Éva Ádám halála után hat nappal halt meg. A zsidók az égből hullott mannáról a “van” szót olvasták le, aminek a hatos az ekvivalense. A mannára írt hatos mutatta meg nekik, hogy hat napig fog esni, és megbűnhődnek, ha megszentségtelenítik a hét hatodik napját, a szent Sabbatot. A hébereknél a hatos vezér szám volt, amely a munkát és a szenvedést szimbolizálta. Jób hat megpróbáltatáson esett át. Izraelben a szolgák hat évig szolgáltak és a földet hat évig művelték.

További olvasnivaló

A has

A has külső megjelenésének, tulajdonságainak fiziognómiai jelentését illetően - akár a karakterre, akár az adott személy jövőjére vonatkoznak - meglehetősen eltérőek a vélemények, kevés egybevágó megállapítást találhatunk. Ebben - az...

Folytatás...

Egyszerű számok - hét

7-es, a Neptunusz számaA Neptunusz szimbólumában álló 7-es szám jelképezi az önfeláldozást, a szétáradó szeretetet, az Istenben való vallásos hitet, az egyetemességben való felolvadást, a határtalanság átélését, zsenialitást, spiritualitást, misztikum...

Folytatás...

Emília kézelemzése

Bár a morfológiai jellemzők (tenyér mérete, alakja, az ujjak, ujjvégződések formája stb.) alapján - mint a legtöbb esetben - ezúttal is vegyes kézről van szó, alaposabban vizsgálva a kezek sajátosságait...

Folytatás...

Különben a tenyér lakhelye, a kéz, számo…

Nagy Bandó András humorista Kezdjük egy közelmúltból származó emlékemmel. 1987 tavaszán az Egyesült Államokban jártam, s a látnivalók közül sikerült közelebbről megismerkednem Disneylanddel is. (Nem akarok jóslásokba bocsátkozni, de...

Folytatás...

A combok

A combok, vagyis lábszár felső, vastagabb - a térdízülettől a csípőig tartó - részeinek egészsége, külső megjelenése, nemcsak a járás, a helyváltoztatás és az emberi - különösen a női -...

Folytatás...

Kovalami pincérek, keralai ízek

Mostanra már nagyon kiéheztünk valami finom falatra, gyomrunk jó ételeket kíván és szemünk sem olyan finnyás, nem kémleli olyan kritikusan az ismeretlen ennivalókat, mint az első időben. Mostanság már...

Folytatás...

Az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása céljából. Az oldal böngészésével elfogadja ezt.
Elfogadom

Ezeket olvasta már?