Rosta Erzsébet weboldala


A zarándokoktól zsúfolt, turistákkal teli Benáresz után, éles kontrasztként hat a várostól mindössze 12 kilométerre lévő Szárnáth békés csendje.  Amíg Benáresz a hinduk szent városa, Szárnáthot elsősorban a buddhizmus hívei keresik fel.

Buddha tanítványaival SarnathbanA hagyomány szerint Buddha szigorú aszkézissel, önsanyargatással, testi kínokkal vállalt elmélyült elmélkedéssel, szemlélődéssel felismerte az emberi szenvedések okait, elméje kitisztult, vagyis megvilágosodott, azaz Buddhává vált. A megvilágosodást remeteségének hetedik, életének harmincötödik évében Bodhgayában érte el. Hosszas vívódás után indult el az akkori Mrigadavába (mostani nevén Szárnáthba). ahol az Őz parkban elsőként öt társát avatta be mindabba a tudásba, aminek a birtokába jutott. E szent helyen hirdette először tanát, tartotta Gautáma első prédikációját, itt „hozta mozgásba a Tan kerekét.”

Felismerte, hogy a szélsőségek sehova sem vezetnek, sem a mértéktelen önsanyargatás, a túlzott aszkétizmus, sem pedig a szabadosság, a tékozló életmód nem hoz az ember problémáira megoldást. Rájött, hogy a céljaink eléréséhez, a belső béke megtalálásához, és végül a megvilágosodáshoz az arany középutat kell követnünk. Neki sikerült elsőként végighaladnia az elmélyedésnek mind a négy fokán, megértenie, hogy az embert sem a világi gyönyörök, sem az önként vállalt aszkézis nem teszi boldoggá. Csak a szenvedés lényegének (négy nemes igazság) és a szenvedés leküzdési módjának elsajátítása (nemes nyolcrétű örvény) révén érhető el a háborítatlan belső nyugalom.

Figyelmét elsősorban az élet és a szenvedés kapcsolata kötötte le, meggyőződéssel tanította, hogy az embernek magának kell megküzdenie a szenvedéstől való megszabadulásért, és ez a négy nemes igazságon kell, hogy alapuljon. Tudnunk kell, hogy az élet egyetlen valósága a szenvedés, mert minden hívságos és mulandó; a szenvedés oka az önző vágy, vagyis a lét szomjazása; amitől a vágy elfojtásával szabadulhatunk meg; és végül azt, hogy vágyainktól a nemes nyolcrétű ösvény (nyolcrészes út) szabályait követve szabadulhatunk meg. Ennek grádicsai - melyek Szárnáthban mutatkoztak meg előtte - a helyes ismeret, a helyes hozzáállás, a helyes beszéd, a helyes cselekvés, a helyes időtöltés és megélhetési forma, a helyes erőfeszítés, a helyes gondolkodás és a helyes elmélkedés. Ehhez jön még az „öt tilalom”: Ne ölj; Ne lopj, Ne hazudj; Ne kövess el házasságtörést; Ne részegeskedj. (A szerzetesek számára pedig még a nőtlenség és a szegénységben élés is előírás.)

Buddha 36 éves korától 80 éves koráig fáradhatatlanul járta Észak-India útjait, beszédeivel, prédikációival terjesztette eszméit.  Híveinek száma rohamosan gyarapodott, tanainak, vallási-filozófiai rendszerének egyre több követője lett. Tanai megmutatják az utat, amelyen megszüntethető a mohóság, a harag és az ostobaság.

„Tanítása régi volt, mégis új azoknak, akik belebonyolódtak a metafizika finomságaiba – írta Nehru. – Megragadta a műveltek képzeletét, és mélyen hatott a nép szívére… Tanítása egyetemes jóakarat, szeretet mindenki iránt. »A világon soha még gyűlölet nem oltott ki gyűlöletet; a gyűlöletet a szeretet szünteti meg.« … Hatalmas, ragyogó egyénisége sokkal inkább hatott, mint vitái és bizonyítékai.” [Forrás: Ligeti Vilma – A Gangesz partján, Gondolat Kiadó, 1969.]

Végezetül - sajátos gondolkodásának, szemléletmódjának megvilágítására - az alábbiakban Buddha utolsó tanításaiból idézek néhányat:

„Önmagatokból merítsetek világosságot. Támaszkodjatok önmagatokra, ne hagyatkozzatok senki másra. Tanításom legyen a ti világosságotok, támaszkodjatok erre, ne hagyatkozzatok semmilyen más tanításra.”

„Tanítás lényege, hogy őrizzétek tulajdon elméteket. Tartsátok tisztán elméteket a mohóságtól, és testetek erős lesz, elmétek tiszta, szavaitok egyenesek. Gondoljatok állandóan az élet mulandóságára, és képesek lesztek ellenállni a haragnak és a mohóságnak, és minden gonoszt elkerülhettek.”

„Követve tanításaimat tiszteljétek egymást, együtt gyakoroljátok a tanításokat. Ne tékozoljátok el az időt vitával és semmittevéssel. Élvezzétek a megvilágosodás virágait és amint megérnek, takarítsátok be a helyes út gyümölcseit.”

„Ne keseregjetek feleslegesen, lássátok, hogy semmi sem örökkévaló; ismerjétek fel az emberi élet ürességét. Ne tápláljatok a hiú vágyat, hogy az örökké változó változatlanná lehet.”

„A világi vágyak ördöge csak az alkalomra vár, hogy megcsalhassa elméteket. Ha egy kígyó van szobátokban és nyugodtan szeretnétek aludni, először a kígyót kell kiűznötök.”

„Tanítványaim, életem utolsó pillanata elérkezett. De ne feledjétek, hogy a halál csak a test elmúlása. A test szülőktől született, ételtől tápláltatott, betegsége és halála elkerülhetetlen.”


[Az idézetek forrása: Buddha élete és tanítása, Pátria Kiadó, 1989]