A+ A A-

Köd és sötét

  • Közzétéve itt: További érdekes írások


Egy ködös novemberi hajnalon történt. Az országhatárhoz mintegy 100 kilométerre lakó család külföldi rokonok fogadására készülődött. Két gépkocsival indultak a határállomásra a vendégek elé. Este volt. A városból kiérve, sűrű köd ereszkedett az útra. Alig lehetett 25-30 méterre ellátni. A lecsapódott köd az utat csúszóssá tette. Az állomásról - mivel a rokonok nemsokára megérkeztek -, pihenés nélkül indultak vissza. A hazafelé vezető úton szembe velük, egy különleges, széles rakományt szállító trailer közeledett. A szerelvény vezetője lépésben követte az előtte haladó, figyelmeztető sárga fényjelzéssel ellátott biztosító kocsit, nyugodt volt és elégedett, hisz a cél már csak pár kilométerre volt, és a hosszú utat minden probléma nélkül tudták megtenni.

Nemcsak a biztosító jármű jelezte a méreten felüli rakományt, a vontatón is villogott az élénksárga színű lámpa. A felező vonalon 40 cm-re átnyúló rakomány is teljes szélességben ki volt világítva. A személygépkocsik és a trailer közötti távolság közben egyre fogyott. Mikor a ködből előbukkanó biztosító kocsit észrevette a vendégeket szállító első gépkocsi vezetője, hogy elkerülje az ütközést, még jobbra tudott húzódni - de a kiálló rakomány a járműve visszapillantó tükrét még így is leszakította. Az őt követő második gépkocsi vezetőjének már nem sikerült a kitérés, s teljes erővel a rakománynak ütközött. A vezető elveszítette uralmát járműve felett, a kocsi tehetetlenül sodródva, a bal oldali árokban, oldalára dőlve állt meg. A baleset következtében, a gépkocsi vezetője életveszélyes, az egyik utas könnyű sérülést szenvedett, a bal hátsó ülésen helyet foglaló 21 éves fiatalember pedig a helyszínen belehalt sérüléseibe.

A legtöbb vezető, ha teheti, éjszaka nem indul útnak. Tovább rontja a vezetés biztonságát, a köd. Mégis, néha elkerülhetetlen, hogy éjszaka, rossz látási körülmények között is a volánhoz kell ülnünk. Hogyan kell vezetni ködben? Ha nincs ködlámpánk, tompított világítással közlekedjünk. A városi és a fényszóróval való világítás hatástalan, hiszen a fényszórót a köd visszaveri.

Sebességünket úgy válasszuk meg, hogy megfeleljen a látástávolságnak. Ha például csak 20 méterre látunk, úgy kell kalkulálnunk, hogy - a veszély észlelésétől a fékezés megkezdődéséig eltelt időt (ami kb. 1 másodperc) is beszámítva - 20 méteren belül meg tudjunk állni. Ez - feltételezve, hogy a szembejövő jármű is látási viszonyoknak megfelelően választja meg a sebességét - azt jelenti, hogy maximálisan 30-35 km/ó sebességgel haladhatunk. (Ha a páralecsapódás miatt csúszós az út, még ebből is vissza kell vennünk.) A szélvédőre hullott köd is csökkenti a kilátást, ezért az ablaktörlőt be kell kapcsolni.

Ha gépkocsit követünk, célszerű olyan követési távolságot választanunk, hogy még az előttünk haladó jármű hátsó fényeit lássuk, de közben arra is ügyeljünk, hogyha hirtelen fékezésre kényszerülünk, még időben meg tudjunk állni.

Az egyébként is veszélyes előzést igen nagy figyelemmel hajtsuk végre.

Csak végszükség esetén álljunk meg. Megálláskor a fő veszélyt a mögöttünk lévő forgalom jelenti, könnyen belénk szaladhatnak. Ezért - kivéve, ha közvetlen vészhelyzet elhárítása cél - mindig pumpálva fékezzünk, ezzel is jelezve szándékunkat a mögöttünk jövő gépkocsivezetőnek.

Ha elromlott a járművünk, az útról azonnal távolítsuk el. Nem ajánlatos útpadka, felezővonal közelében haladni.

Vegyük sorba, milyen tényezők játszottak közre ennél a balesetnél?
A 25-30 méter látástávolság mellett mindkét gépkocsi vezetője 40-50 km/óra sebességgel haladt, jóval túllépve azt a sebességhatárt, ami a biztonságos megálláshoz szükséges lett volna. A gépkocsik vezetői a felezővonal közelében haladtak, nem számolva szembejövő forgalommal. A második gépkocsi vezetője az első sofőr „vezetésére” hagyatkozva, vakon vezetett. S amíg az első gépkocsivezető tudott mentő manővert alkalmazni, az a másodiknak nem sikerült. Az autósoknak a villogó sárga lámpáról legtöbbször az úttisztító autók, vagy a kommunális járművek jutnak eszükbe, pedig tudni kell, hogy figyelmeztetőjelzést használnak a megengedett hosszúsági vagy szélességi méretet lényegesen meghaladó járművek menet közben. Óvatosan kell megközelíteni ezeket a járműveket, hisz a villogó sárga szín mindig valami veszélyre hívja fel figyelmünket.

A balesetben nagy szerepet játszott a vezetők fáradtsága, és az is, hogy - a rossz út- és látásviszonyok mellett - a hosszú úton mindkettőjük éberségszintje erősen lecsökkent. És a ritkán látott vendégek is elvonták a figyelmüket.

További olvasnivaló

A Nagy Mars területe

A kisujj felőli oldalon a Merkúr-domb és a Hold-domb közötti rész, az ulnáris kézél közepének domborulata, a Nagy Mars területe, melyet sokan Felső Mars-dombnak is neveznek. Egyes szerzők szerint...

Folytatás...

Könnyezés, sírás, zokogás

Mint oly sok minden mást - a síró személyétől, a sírás okától, időpontjától, helyszínétől stb. függően - a sírást is különféleképpen értékeli a népi hiedelemvilág.Ha például minden ok nélkül könnyek...

Folytatás...

A combok

A combok, vagyis lábszár felső, vastagabb - a térdízülettől a csípőig tartó - részeinek egészsége, külső megjelenése, nemcsak a járás, a helyváltoztatás és az emberi - különösen a női -...

Folytatás...

Karácsonyi süteményeim

Míg süteményeimet szép sorjában egy tálra rakosgattam, magamban végig a „Kis karácsony, nagy karácsony, kisült-e már a kalácsom? Ha kisült már ide véle, Hadd egyem meg melegében.” kezdetű dalt...

Folytatás...

Barbara, Borbála

Noha - elegendő történeti bizonyíték hiányában - a katolikus egyház 1969-ben törölte Szent Barbarát a hivatalosan elismert szentjei sorából, a művészetekben, a folklórban még ma is elevenen él emléke...

Folytatás...

Vegetáriánus konyha Indiában

Étkezési szokások Az indiai háziasszonyok naponta háromszor főznek, mivel az előző étkezésből megmaradt, állott ételt nem szolgálják fel. A kész ételt azonnal, frissiben tálalják. A menük általában 3-4 fogásból állnak...

Folytatás...