Rosta Erzsébet weboldala

Közlekedésünk során gyakorta alakulnak ki összetett, bonyolult forgalmi szituációk, amelyeket csupán a KRESZ előírásaival nem lehet megoldani. A vezetőknek a közúti szabályok fokozott betartásán túl, egyre jobban kell egymáshoz alkalmazkodniuk, mert a közlekedés olyan társas folyamat ahol mindennél nagyobb szükség van egymás megsegítésére és megértésére.

A mai forgalomban már csak úgy lehet érvényesülni, ha mindenki mindenkire tekintettel van. Egy-egy reménytelennek tűnő, áttekinthetetlen forgalmi helyzetben ahol már a szabályok betartása nem ad megoldást, ott elengedhetetlenül fontos a partner megértése és segítsége.

A közúti közlekedési gyakorlat során kialakult szabályok mellett kialakult egy speciális jelzésrendszer, amit a járművezetők kézzel és karral adnak egymásnak. A jobb érthetőség kedvéért néhányat a gyalogosok is használnak, például ha lassítunk, vagy megállva intünk a gyalogosnak, hogy keljen át az úttesten, s ha a gyalogos feltartott kézzel megköszöni ezt, - ami egyébként járna neki- az sokunknak nagyon jólesik. Ezek a jelzések a kapcsolattartást szolgálják, figyelmeztetnek a veszélyre, segítséget nyújtanak. Így a nagyon fontos szemkontaktus mellett, pluszban, a kezünkkel adjuk tudtára környezetünknek mit akarunk, miről mondunk le stb.

Bár a KRESZ nem tartalmazza ezeket a jelzéseket, használatuk nem kötelező, mégis nem árt tudni, hogy melyik jelzés mit jelent, hisz az időben való adásuk és egységes helyes értelmezésük a balesetmentes közlekedés és a forgalom folyamatosságát, gyorsítását teszik lehetővé.

A szemkontaktus, az hogy lássam a másikat, és az is, hogy partnerem is lásson engem, lényeges, hogy felmérjem, meg győződjek és persze a partnerem is, hogy segítem a megkezdett manőverét vagy ő az enyémet, esetleg gátolja, akadályozza. A részvevők mennyire partnerek egy vezetési hiba korrigálásában. Kérdés, mit engedünk, mit teszünk meg egy adott szituációban, mit fogunk produkálni, hogyan fogunk viselkedni egy adott szituációban, agresszív önzőn, vagy alkalmazkodó korrekten. Ha ránézünk, felmérhetjük egymás szándékát, amivel ki tudunk védeni egy hibás elgondolást, egy téves felmérést. És folytathatnám a felsorolást. Persze sok autós elégedett azzal, amit lát, pedig a helyes vezetési tudás ott kezdődik, hogy számba veszi azt is, amit még nem lát. Ebben elsődleges, hogy szemünk találkozzon egy pillanatra a partner szemével, de a szemkontaktuson túl l nagyban segítenek az egymásnak adott jelzések is.