A+ A A-

Kabbala

  • Közzétéve itt: További érdekes írások

 

Tartalom

A kabbala eredete

Széfer Jecirah

Zóhár

Gólem

Titkos olvasási módok

Kabala ≠ kabbala


A kabbala a középkori zsidóság nagyon bonyolult, számmisztikára épített ezoterikus tana, mely a Tóra titkos, rejtett értelmét kereste. Művelői, a kabbalisták minden betűt számértékkel láttak el, mert szerintük a betűk és a számok együttesen a legfőbb isteni hatalmat képviselik. A számok és a betűk mindenható hatalmának felhasználásával számtalan mágikus praktikát elsajátítottak. A kabbala létrejöttéről számos csodálatos, fantáziadús elképzelés látott napvilágot. Az egyik elmélet azt mondja, hogy a kabbala titkait maga Isten tárta fel az emberek előtt azzal, hogy Ráziél nevű angyallal egy könyvet juttatott el az Édenből kiűzetett Ádámnak. Ez a bölcs könyv tartalmazta a világmindenség titkait, az égitestek egymás közti kapcsolatait, a világ teremtéstörténetét, a mennyország struktúráját, az angyalok karának névsorát, az emberi sorsok várható alakulását. Ez a misztikus bölcsességeket tartalmazó gyűjtemény nagyban segített a kudarcérzettel küszködő Ádámnak, csillapította fájdalmát, visszaadta nyugalmát. Egy másik változatban Ráziél könyvét nem Ádám, hanem Noé kapta meg, amelyet később a zsidók bölcs királya, Salamon (uralkodott i.e. 1025-986 között) örökölt meg, aki a jó tanácsokat tanulmányozva vált világszerte elismert, megbecsült és mérhetetlenül gazdag uralkodóvá. Létezik, egy olyasféle feltételezés is, miszerint a Sínai-hegyen maga az Isten tárta fel a kabbala titkos tudományát Mózes és a hetven vén előtt, ezzel nekik, mint beavatottaknak, lehetővé tette a Szentírás misztikus értelmezését. A kabbalisták hitében úgy él, hogy ezt a szent könyvet egy tűztől védett házban őrzik, a hívek pedig a mágia angyalaként tisztelik az isteni titkokat feltáró Ráziélt.

A kabbala két nagy felvirágzáson ment keresztül, az első a 16. századhoz köthető, a palesztinai Szafetben élő Luria Izsák megalkotta a bölcseleti vagy spekulatív kabbalát; a másik fellendülés a 18. században volt Kelet-Európában, ahol létrejött a chaszidizmus (hasszidizmus) kabbalája, az utóbbi gyakorlati téren érvényesült. A kabbala tanait két szent könyv tartalmazza, az arámi nyelven íródott Széfer Jecirah és a Zóhár. Ebben a témában az egyik legrégibbnek tartott könyv, az Akiba rabbinak tulajdonított mű, a Széfer Jecirah, vagyis a Teremtés Könyve. Ám vannak, akik Ábrahám alkotásának tekintik, ami teljességgel hihetetlen. Akiba rabbiról megemlékezik a Talmud, amikor azt írja, hogy a titkok titkát a világon mindössze csak négyen ismerhették meg: Ben Azai, Ben Zoma, Acher és Akiba rabbi, ok négyen, akiknek megadatott, hogy belépjenek a Gyönyörök Kertjébe, ahonnan azonban csak Akiba rabbi jöhetett vissza békességgel. A Széfer Jecirah beszél a misztikus tulajdonságokkal felruházott számokról, amelyek harmóniát létesítenek a kozmosz és az isteni hatalom között. A számok lépcsőzetes rendjében az egyes uralja a hármat, a három vezérli a hetet, és a hét kormányozza a tizenkettőt. Ezek a számok jelképezik ugyanis a világegyetem fundamentumát, irányítják az univerzum működését, forgatják az idő kerekét és koordinálják az emberek cselekedeteit. A Széfer Jecirah a héber betűket három részre csoportosítva megkülönböztetett három anyabetűt, hét kettős betűt és tizenkét egyszerű betűt. A hármas betűfelosztás, a 3, 7 és a 12 összege egyenlő 22-vel, amely megegyezik a babiloni szent számok összegével, a kabbalában ez a 22 betű jelképezi az univerzumot.

A kabbalisztikus bölcselet alapismérveinek és titkos tanainak összefoglaló műve a Zóhár (Ragyogás), melyre a 13. században bukkantak rá. A könyv írójának jó ideig a 2.-3. században élt, palesztinai Simon bar Johaj rabbit tartották, de később kételyek merültek fel a szerzőségét illetően. A Zóhár feltehetően elvont nyelvezetének, allegorikus stílusának nehezen érthető szövegének köszönhetően lett a kabbalisták bibliája. Sajátos filozófiája Istent nem személyes istenségként tünteti fel, hanem mint meghatározhatatlan, korlátlan és végtelen határtalanságot (Én Szof = határtalan) ábrázolja. A Zóhár teóriája szerint azonban az Én Szof egyedül nem képes megalkotni a véges világot, annak megteremtéséhez közvetítőként az Istenből kiáradó tíz alkotó szefirot (szefirot = szám, vagy erő) szükséges. A tíz szefirot Isten tíz attribútumának, tíz emanációjának felel meg, ezért is lett – a püthagoreusokhoz hasonlóan – a kabbalistáknak is szent száma a tízes. Hitük szerint a tíz szefirotban, azaz a tíz számban rejlő titokzatos erő segítette hozzá őket az Isten és a kozmosz megismeréséhez.

A számok és a betűk mindenható hatalmának felhasználásával a kabbalisták számos praktikát sajátítottak el: többek között az ördögűzést, a szellemidézést, a szerelmi varázslatokat, a beteggyógyítást, sőt a kabbala segítségével még mesterséges emberi lény előállítására is képesek voltak. Ezt a kabbalista receptek alapján bűvészettel alkotott, vörös agyagból mágikus eszközökkel gyúrt emberüket Gólemnek hívták. Az előírások szerint a figurának legalább egy tízéves forma gyereknek megfelelő magasságúnak kellett lennie. Miután elkészültek a szoborral, a homlokára leírták az isten nevét, melytől a szobor rögvest életre kelt.

A kabbalisták minden betűt számértékkel láttak el, mert azt hitték, hogy a betűk és a számok együttesen képviselik a legfőbb isteni hatalmat. „Megváltozhatatlan számok és betűk lehelik ki Isten harmóniáját, s ezeket az isteni segítség szentesítette. Ezért a fönti teremtmények tartanak, a lentiek pedig reszketnek tőlük” – nyilatkozta a kalandos életű, Kölnben született Agrippa von Nettersheim (1486-1535), aki az újplatonikus misztikát a mágiával kapcsolta össze. Tanítása szerint a mindenségnek három szférája van: 1. az elemek országa, 2. a csillagok égi, s 3. az angyalok értelmi világa, melyek között a világlélek a közvetítő. A kabbala metafizikai rendszerének felhasználásával többféle titkos olvasási metodika született, amely lehetővé tette a kabbalisták számára a szavak egymás közötti kapcsolatának megfejtését, a Biblia betűinek, szavainak, szövegének szimbolikus értelmezését, titkainak magyarázatát, rejtett üzenetének feltárását.

A leggyakrabban használt olvasási mód a betűk és a számok azonosságán, megegyezésén alapuló gematria. Mivel a leírt szavak számértékkel bírtak, ha két más értelmű, de azonos értékű szó szerepelt, akkor azoknak mágikus kapcsolatot tulajdonítottak. Gyakorta helyettesítették egymással az egyenlő értékű szavakat, ennek következtében a számértékek újabb és újabb anagrammákat hoztak létre. A Teremtés Könyvében az első szó a brsit, aminek jelentése: a kezdet, e szónak a betűit megvariálva a következő értelmű szavakat kapjuk: a btrsi azt jelenti, hogy fejem lánya, a brits a tűzszövetséget, a bitrs a ház fejét, a brist pedig hatot.

A zsidó miszticizmuson alapuló kabala napjainkban is hódít, követői a gonosz távol tartására csuklójukon piros szalagot vagy karkötőt viselnek. Noha a zsidó hagyomány szerint csak a negyven év feletti, családos férfiak tanulmányozhatnák tanait, mégis akad a hívők között szép számmal nő is.

Kabalán manapság, a mindennapi életben, elsősorban valamilyen szerencsét hozó tárgyat vagy cselekedetet értenek, amiben sokszor, sokan babonás hittel bíznak. Például a mexikóiaknál a gyerekek többsége magánál tartja kabalatárgyát, az egyetemisták kabalaként szerencsés ruhadarabjaikat viselik, amikor vizsgára, tesztírásra készülnek, de számos ismert művész, sportoló is magával viszi kabalatárgyát a fellépésekre, versenyekre.

Hozzászólások  

0 #1 Nigriny Erzsébet 2010-09-15 20:12
Nekem szimpatikus a beszámolója, az írás érthetően magyarázza el a Kabbala mibenlétét, amit az ezelőtt olvasottakról nem mondhatok el.
Köszönöm, tisztelettel, Erzsébet.
Idézet

További olvasnivaló

Betegszoba, beteglátogatás

  A betegek meglátogatásának, ápolásának kötelme már a Bibliában is szerepel. Ezékiel könyvében az Úr nevében megszólaló próféta elmarasztalja Izrael pásztorait (rossz vezetőit): „A gyengét nem gyámolítottátok, a beteget nem gyógyítottátok...

Folytatás...

Jelek és mintázatok a hüvelykujjon

Vertikális vonal Vertikális vonal Egy tiszta, jól rajzolt vertikális vonal a hüvelykujj körömpercén szerencsés jel. Életerőt, eltökéltséget, kitartást és extra energiát ad a kéz...

Folytatás...

Orleans szelet, Bécsi kocka, Resztelt …

A Katalin napi Borzas Kata című írásomban már részletesen írtam az omlós tésztákról, vagyis a linzerekről. Röviden összefoglalva most csak néhány információt adok e tészták elkészítéséhez. A linzer tészták...

Folytatás...

India - A tibeti pásztorlánykák nyom…

  Nagyobb térképre váltás Amritszárt észak felé hagyjuk el, a szikhek szent városa után egyenesen a tibeti menekülteknek otthont adó Dharamszalába tartunk. A települések között igen jó az út, sokkal jobb mint...

Folytatás...

Vegetáriánus konyha Indiában

Étkezési szokások Az indiai háziasszonyok naponta háromszor főznek, mivel az előző étkezésből megmaradt, állott ételt nem szolgálják fel. A kész ételt azonnal, frissiben tálalják. A menük általában 3-4 fogásból állnak...

Folytatás...

Recepciós kézelemzése

Az arányos, kiegyensúlyozott kezeken a középső ujj nagyjából azonos hosszúságú a tenyérrel. A kézikönyvek szerint ez az ideális kézforma, mert tökéletes egyensúlyt mutat a fizikai és a szellemi erők között...

Folytatás...