A+ A A-

A gépjármű története

  • Közzétéve itt: További érdekes írások

A gépkocsi elképzelése visszanyúlik az I. e. időkre. Alexandriai Hérón ( i.e 62 körül) a görög feltaláló első szerkesztője annak a járműnek, amelynek mozgása gőzhatású volt. A híres, olasz sokoldalú, tehetséges Leonardo da Vinci (1452-1519) több tervet és vázlatot készített az „önmagától járó kocsiról”. A kínaiak a XV. és a XVI. században szerkesztették meg az első vitorlás kocsit. Stewin 1599. évben Orániai Vilmos számára készített egy „repülő hollandi” nevű vitorlás kocsit, amely 80 emberrel 30 km/ó sebességet ért el. 1649-ben J. Hautsch nürnbergi órás kézi erővel hajtott autót készített, a kocsiban elrejtett két ember mozgatta a járművet, a kocsi 2000 lépést tett meg óránként. Majdnem egy századdal később jelent meg Cugnot kéthengeres gőzgépe. 1799-ben Párizsban Ph. Lebon első gázgépe feledésbe került. 1807-ben a svájci I. de Rivar szabadalmazta elektromos gyújtású gázgépet. Angliában Curney 1828-ban 16 km/ó sebességű gőzautóbusszal járatott tartott fenn 1836-ban. A francia Lenoir a pincérből lett gépkonstruktőr, 1860-ban mutatta be gőzgépszerű gázgépét. N. A. Otto kölni kereskedő 1861-62-ben addig kísérletezett amíg megszületett 1863-ban az első négyütemű gázmotor.

Daimler
Daimler Gottfried
Benz
Benz Károly

Daimler Gottfried (1834-1900) német mérnők 1885-ben megalkotta az első gyorsjáratú benzinmotort és az első motorkerékpárt. A következő évben a szintén német Karl Benz (1844-1929) lepte meg a világot azzal, hogy az általa pár évvel előbb feltalált kétütemű gázmotort háromkerekű kocsi hajtására használta fel,. Neki köszönhető az első automobil. Alig egy újabb év múlva pedig ugyancsak Daimler kezdte meg kísérleteit a négykerekű gépkocsival. Daimler és Benz hittek elképzelésük megvalósításában, önállósították magukat, műhelyt alapítottak, amelyben egész tudásukat és leleményességüket egy olyan gázmotor szerkesztésére fordították, amely az addig ismert gépeknél nagyobb kompresszióval és nagyobb fordulatszámmal dolgozik, egyben jól bírja a rázást, vagyis közúti közlekedésre alkalmas. Fáradozásukat pár éven belül siker koronázta, Daimler 1885-ben üzemképes motorkerékpárral, majd 1887-ben négykerekű autóval ajándékozta meg a világot, a közbeeső 1886-os esztendőben pedig egy fészerben, amelynél egy falusi javítóműhely is különb volt, a világon legelső autógyárának tekinthető, a Benz-féle műhelyben megszületett az első automobil, az a háromkerekű kocsi, amelyet a Benz által feltalált és beleépített gázmotor hajtott. E két kiváló ember találmánya forradalmi jelentőségű, korszakalkotó volt a közlekedés történetében, a közlekedést egészen átalakította, az átalakulás napjainkban is egyre tart.

Gépjárműgyár
A világ első gépjárműgyára

Az első gépjármű, a képen látható Daimler első autója hasonlít egy régimódi fiákerre, persze rúd és lovak nélkül. A kocsi vasabroncson járt, nem sokkal később Dunlop, egy angol fogorvos feltalálta a légabroncsot. 1886-ban a gépkocsin a kormányzás kormányrúddal történt, amit tökéletesítettek, csökkentette a rázkódást, ezáltal lehetővé vált járművekkel nagyobb sebességet elérni. A nagyobb sebesség eléréséhez szükség volt a kompresszió fokokozására, hogy magasabb fordulatszámot érhessenek el a motorok. A kis fészerből az egész világon, óriási gyárak, gyárvárosok nőttek ki ahonnan naponta hihetetlenül sok gépjárművet indítanak útra.

Gépjármű

További olvasnivaló

Mustárfa, a több mint ezeréves termé…

Perzsa fogkefefát is írhattam volna a címben, ez azonban e növénnyel szemben - melyről már a Biblia is említést tesz - nem lenne igazságos, ugyanis a fogkefét csak néhány száz...

Folytatás...

Vállalkozásom elnevezésére, bejegyz…

Kedves Erzsébet! Kellemes és érdekes írásokat találtam a weboldalán. Szeretném Önt megkérni egy nagy szívességre. Hamarosan céget alapitok, és a cégemnek adott név sikere érdekelne, számmisztikailag kiszámítva. Mivel sehol nem...

Folytatás...

India - Nem létezik más Isten, csak az…

A Vörös Erőd felé kelve át a Delhi kapun, a horizonton India legnagyobb mecsetjének, a Dzsámi Maszdzsid sziluettje tűnik fel. Hagymakupolái, kecses minaretjei mögött impozánsan kéklik fel az ibolyaszínű ég...

Folytatás...

Az életvonal

Az életvonal, mely a tenyér legfontosabb vonala, a hüvelykujjat veszi körül. Az ideális életvonal szabályosan hosszú, szépen ívelt, egyenletesen sima, töretlen, a Vénusz-domb tövében húzódik. Az ön- és a fajfenntartást...

Folytatás...

Somlói galuska – hagyományosan és e…

Hiába kutakodtam szakácskönyveimben a somlói galuska elkészítése felöl, nem leltem rá. A sikertelen próbálkozásaim arra ösztökéltek, hogy bemenjek egy könyváruházba, és ott - a süteményes könyvek közt - biztos rátalálok...

Folytatás...

Az élesztő ősei

Miután az élesztő történetét elolvasná, javasolom, e cikk olvasását követően keressék fel „Az élesztő olcsó vitaminbomba, bőrtápláló és állítólag fogyaszt is” írásomat. Javasolom, mert érdekes! ...

Folytatás...