A+ A A-

India - Ráma isten szülőhelyén

  • Közzétéve itt: Autóval a Bengáli-öbölig - Harmadszor Indiában

 


 

Útban Ráma templomához - AjodhjaÉrdemes volt sietnünk, mert a mindössze hat kilométerre levő Ajodhjában már menni sem tudunk a sok ezernyi, motyóját cipelő hindu zarándoktól. A főutcán hömpölygő embertömeg cipzárként nyílik szét előttünk és záródik be mögöttünk. Ajodhja a hinduk hét szent városának egyike, azt mondják, mintegy ötezer évvel ezelőtt e városban született Ráma hadisten, mégpedig pont azon a helyen, ahol jelenleg a muszlimok Babri moszkja áll. Ez évek óta állandó konfliktus forrása a muzulmánok és a hinduk között, jóllehet a hinduk eme tézisét Romila Thapar történész szerint semmilyen bizonyíték sem támasztja alá. A hinduk és a muszlimok mellett a dzsainák és a buddhisták is szentnek tekintik ezt a helyet, az előbbiek azért, mert szerintük Ajodhjában született az első és a negyedik Tirthankarasz, buddhisták pedig amiatt, hogy egykor a városban tartózkodott Buddha.

A Gaghara partján elterülő város nevének jelentése: „háborúban legyőzhetetlen.” Az ásatások bizonysága alapján, már több mint 2500 évvel ezelőtt település volt e helyen. A Maurja birodalom széthullását követően 319-ben II. Csandragupta létrehozta a Gupta birodalmat. A Gupták uralma főleg Észak-Indiára terjedt ki, székhelyüket Patnából hamarosan Ajodhjába tették át. Idővel a központi hatalom meggyengült, a birodalom számos államra szakadt. A Gupta-éra végére a dzsainizmus csaknem teljesen eltűnt, de hanyatlásnak indult a buddhizmus is, ugyanakkor egyre jobban erőre kapott viszont a hinduizmus. Ebben az időszakban érte el Indiát a fehér hunok támadása, akik igazából csak a Gandhara birodalomban tudták megvetni lábukat, elsősorban Kasmírban és a mai Peshawar környékén. Az iszlám hódítók megérkeztéig India hindu királyságokra esett szét. A muszlimok a hindu középkor után foglalták el Delhit. Az első iszlám inváziók inkább csak rablótámadások voltak, muzulmánok tartósan csak később vetették meg lábukat az ország északi és középső részén. A nagy mogul dinasztia Bábar, Humájun, Akbar, Dzsehángir, Sáh Dzsahán, Aurangzeb ugyancsak Észak- és Közép-Indiában uralkodott.

Szent ember - AyodhjaA muszlimok szokás szerint földig rombolták a hindu templomokat, a mandirokat, és az építőanyagot felhasználva rendszerint pontosan ugyanott húzták fel moszkjaikat. A legutóbbi években Ajodhja a Viswa Hindu Parishad (VHP) erőszakos, militáns hindu szervezet tevékenysége révén a politikai aktivitás fókuszába került. A tartományban 1990-ben véres hindu-muszlim összecsapások voltak, ugyanis a hindu fanatikusok azon követeléséhez, hogy rombolják le Ajodhjában a Bábar által építtetett Babri moszkot, és a helyén újra hindu templomot emeljenek, a Bháratija Dzsanata párt is csatlakozott. Vezetőjük, Advani kijelentette, hogy Ajodhja „Ramajanambhumi,” azaz Ráma isten szülőhelye. Felhívására hinduk tízezrei indultak téglával a kezükben Ajodhja felé. Visnavath Pratap Szingh kormánya a hatalmasnak ígérkező vérengzést csak hatvanezer rendőr bevetésével és százezer ember letartóztatásával tudta megakadályozni. A vérfürdő ugyan elmaradt, ám az akció után megbukott a kormány.

Kihasználva a lehetőséget, néhány fényképet készítünk, megörökítjük a híres Babri mecsetet, lekapunk pár festett arcú szent embert, s az elszántan masírozó tömegről is sikerül elkattintanunk egy-két kockát. A fanatizált sokaságot látván úgy érezzük, hogy a lefojtott indulatok kirobbanásához egy apró szikra is elegendő lenne. Bár nem bántanak, Isten őrizz attól, hogy valamelyiküknek eszébe jusson, hogy vállukra emeljék vagy felborítsák az útjukba álló kocsinkat. Nagyon feszült a légkör, a puskaporos hangulaton érződik, hogy a legkisebb inzultus, provokáció is pillanatok alatt zavargást válthat ki. A legokosabb tehát, ha mielőbb elhagyjuk a várost. Ez azonban nem könnyű feladat, ugyanis Ajodhjába nem engedik be a buszokat, teherautókat, csőrös taxikat, ezeknek a város határában kell leparkolniuk. Kifelé kilométeres sorban állnak a járművek, a szűk helyen épp, hogy elférnénk, ám a keskeny sávra oldalról betolakodik elénk egy pótkocsis traktor. A stupid traktoros felidegesít, hisz pótkocsijával képtelen hátratolatni, megrémülök a gondolattól, hogy egész nap itt kell rostokolnunk. Dudálok, perlekedek, ennek eredményeként némi segédlettel, navigálással, centizéssel, fél óra alatt sikerül kiszabadulnunk a járműtömegből.

HalottégetésApró kis falvakat érintve, először a Gagharán, majd Szardszanvát elhagyva, a Rapti folyón kelünk át. Közben megihlet egy oldalára fordult, felborult Tata, beállva az óriás kocsi mellé, lefotózom a Subarut. A kép meglehetősen fura, olyan benyomást kelt, mintha a kis autó döntötte volna fel a nagyot. Ezután egy jó darabon árvízvédelmi töltés mellett haladunk, ezerszámra röpködnek a szitakötők, elképzelhetetlenül sok van belőlük. A szitakötőfelhőből kiérve halottégetésre leszünk figyelmesek, a szertartásra egy terebélyes fa alatt összegyűlt a falu apraja-nagyja. A máglyáról vékony füstcsík szivárog felfelé. Jó volna az eseményt közelebbről is lefényképezni, de hogy gyászukat meg ne sértsük, férjem gyorsan lebeszél morbid ötletemről.

Bobina hotel - GorakhpurHozzánk hasonlóan, a kocsi is kezd fáradni, meg-megállunk szerelni, olykor pedig üzemanyaggal, hűtővízzel itatjuk meg. Ilyenkor pillanatokon belül egy csomó ember vesz körül bennünket, lesik minden mozdulatunkat, s hogy többet lássanak, olykor még Attila hóna alá is bedugják fejüket. Az éjszakát Gorakhpurban töltjük, itt ágazik el az út Nepál felé. A ma főleg mezőgazdasági város régebben a gurka harcosok kiképző központja volt. Ideiglenes lakásunk, a felzászlózott Bobina hotel drapp-rozsdabarna csúcsos kupolái a késő délutáni megvilágításban jól mutatnak, gondosan ápolt kertjét érkezésünk idején is locsolják. A vacsora viszont csapnivalóan rossz, tetejébe a pincér is átver bennünket. Az egész napos kocsikázás után jólesik egy kis esti séta. Az utca közepén kecske szoptatja gidáját, tőlük nem messze egy borját nyalogató tehenet kerülgetnek a kocsik. A kedves jelenetet lecövekelve nézem. Miközben egy közeli szikh boltban terrakotta figurákat vásárolunk, szokás szerint elalszik a fény, az áramszünetben vaksin meredünk a sötétbe. Az ajándéknak szánt szobrok nevetségesen olcsók, eszünkbe sem jut alkudozni. Lefekvés előtt férjem lenn a bárban még vásárol kis üdítőt és sört, ekkor tudja meg, mennyivel csapta be az előző pincér. Reggel szállodánk ablakából kinézve, a szemközti ház tetőteraszán egy súlyzózó fiú látványa vonja magára figyelmünket, valószínűleg gurka leszármazott lehet, mert az indiaiakra nem túlságosan jellemző az ilyenfajta testedzés.

 

További olvasnivaló

Ádámcsutka

Az orvosi szakirodalom által prominencia laryngea, más nyelvekben Ádám almája (Adam’s apple, Adamsapfel, pomme d’Adam stb.) néven ismert ádámcsutka a gége legterjedelmesebb porcának, a pajzsporcnak csutkához hasonló kiemelkedése a nyakon...

Folytatás...

Hasznos tanácsok sütemények készítéséhez

Míg a főzéshez a nyersanyagokat a háziasszony szinte tetszés szerint választhatja meg, a fűszereket kedvére variálhatja, a sütemények elkészítésénél minden esetben mérleget kell használnia, pontosan be kell tartania a receptekben...

Folytatás...

A lucerna, mellyel az állatokat etetjük…

A régebben csigacső vagy csigasárkerep néven ismert lucerna (Medicago sativa) termesztése elsősorban legeltetésre vagy takarmányozásra szolgál, annak ellenére, hogy a füvesasszonyok, népgyógyászok régóta ismerik a gyógyhatását. Valószínűleg erre utalhat az...

Folytatás...

Irán - Az eszfahániakat tekintették Irán…

  Most hogy szabadon mozgunk, lépten-nyomon érzékeljük, hogy az irániak barátságosak, és kedvelik a magyarokat. Nemcsak ebédelni hívnak, többükkel beszédbe is elegyedünk. Fotókat készítek egy iráni családról, na meg egy kerékpáros...

Folytatás...

Eltolódott delták

Hutchinson a kutatásai során vizsgálta, milyen a delták (dombok) helyzete és kapcsolata a közeli kézjellemzőkkel, illetve a dombok fölötti ujjakkal. Úgy gondolta, hogy a delták ideális elhelyezkedése az, ha...

Folytatás...

Gyerek kézelemzése

Formabontóan, ezúttal nem az ujjakkal, a kézfejjel és a tenyérrel kezdem az értékelést, hanem a gyerekvonallal, mert a jelige megválasztása egyértelműen az ez iránti érdeklődésre utal. Noha a másodlagos...

Folytatás...

Az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása céljából. Az oldal böngészésével elfogadja ezt.
Elfogadom

Ezeket olvasta már?